Vergrote lever altijd door huisarts te voelen?

Ik vroeg me af of een huisarts bij lichamelijk onderzoek een vergrote lever altijd kan voelen. Recentelijk heeft de arts mijn buik onderzocht en vertelde nadrukkelijk dat hij de lever niet kon voelen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het goed is wel, hij moet dan wel op de juiste manier hebben gevoeld:
http://www.wcshq.com/hoe-te-voelen-voor-een-vergrote-lever/
Erna55
8 jaar geleden
@ creatie : Ik neem toch aan dat de arts weet hoe hij een lever moet voelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat verwacht ik ook wel, in dat geval is het te voelen zeker voor een arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met dat hij de lever niet kon voelen bedoelde hij denk ik dat hij geen afwijkingen kon waarnemen bij het betasten van de lever.
Tenzij de buikwand het onmogelijk maakt kan hij de lever altijd voelen maar de conclusie wel of geen vergrote lever is onderhevig aan de beleving van de arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh: er bestaan anders vrij duidelijke richtlijnen over wanneer een lever vergroot genoemd mag worden en wanneer die normaal is. Als de huisarts zijn onderzoek goed uitvoert en beoordeelt aan de hand van de richtlijnen dan is de conclusie dus niet onderhevig aan de beleving van de arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@flipjeboot, ervaring is misschien een betere term, maar binnen de richtlijnen kunnen de resultaten wel voldoen maar de marge voor het antwoord zijn vrij groot.
Dat volgt ook uit jou antwoord dat je een echo moet laten doen als deze conclusie trekt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gerardkh: Volgens de richtlijnen mag een lever (met percussie) tot twee vingers onder de ribbenboog uitkomen, gemeten in de midclaviculairlijn. Dat is een vrij harde grens met juist weinig marge.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het lang niet altijd zo duidelijk is. Met mijn opmerking over de echo bedoelde ik duidelijk te maken dat een huisarts bij twijfel extra onderzoek in zal/ zou moeten zetten. Ik had bij je reactie de indruk dat je dacht dat artsen bij zo'n beoordeling maar een beetje op hun gevoel afgaan, zeg maar een natte vinger gebruiken. Ik wilde alleen aangeven dat dat niet het geval is.

Antwoorden (1)

Nee. Eigenlijk is het antwoord op medische vragen waarin woordjes als "altijd" of "nooit" staan altijd 'nee.' Er zijn immers altijd wel omstandigheden te bedenken (hoe zeldzaam of bizar ook) waardoor er een uitzondering is ontstaan.

Maar goed, bij het onderzoek van de lever is het missen van een vergrootte lever in sommige omstandigheden een reële mogelijkheid.

De lever ligt in de rechter bovenbuik, verscholen onder de ribbenboog. In het midden van de bovenbuik komt de leven onder de ribbenboog vandaan. Om de lever goed te kunnen voelen moet er dus ver onder de ribbenboog gevoeld worden. Om dat goed te kunnen doen moet de patiënt eerst diep inademen en tijdens de diepe uitademing kan kan ver onder de ribbenboog gevoeld worden. Op deze manier zijn de contouren van de lever het beste af te tasten en te beoordelen.
Dat betekent dat er een zekere coördinatie moet bestaan tussen de ademhaling van de patiënt en de bewegingen van de arts. In de praktijk is dit lastiger dan dat het op papier lijkt; daardoor gaat het soms erg lastig en daardoor kan de beoordeling van de lever duidelijk minder goed worden.

Om de lever te voelen moet er door de buikwand heen gevoeld worden. Dit betekent dat de buikwand een duidelijke invloed heeft op de beoordeling van de lever. Bij overgewicht (en dus een laag vetweefsel in de buikwand) kan het onmogelijk worden om de lever überhaupt te voelen. Hoe dikker de vetlaag, hoe groter de invloed uiteraard. Hierdoor kan bij overgewicht een flinke vergroting van de lever al makkelijk gemist worden.
Ook andere problemen als bijvoorbeeld littekenvorming kan dit soort problemen geven. Of een dergelijk probleem bij u speelt kan ik via GV niet beoordelen.

De lever is alleen vanaf de voorkant te voelen, daarbij voel je weinig meer dan een stukje van de voorkant en met name de rand van de lever. In zeldzame gevallen in de zwelling van de lever niet in alle richtingen; als de zwelling bijvoorbeeld naar achteren gericht is dan is dat dus met geen mogelijkheid te voelen. Dit geeft vaak nog wel weer andere afwijkingen (zoals het minder scherp worden van de rand van de lever) maar daar moet je maar net op gelet hebben om het te kunnen voelen.

Er zijn dus zeker omstandigheden te bedenken waardoor zoiets niet te voelen is geweest. Er van uitgaande dat de huisarts zijn vak verstaat en er geen complicerende factoren zijn kan je echter van uitgaan dat de lever niet vergroot is, als die er wel zijn dan had hij immers een echo laten maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een aanvulling:
Ik ga er in het antwoord vanuit dat je huisarts de lever wel gevoeld heeft en dat "hij de lever niet kon voelen" zijn manier is geweest om aan te geven dat alles goed was. Als hij de lever écht niet gevoeld heeft dan is dat op zich al een afwijking. Ofwel de lever is dan juist verkleind, ofwel hij heeft de lever niet goed kunnen voelen door de buikwand heen. Een normale lever is immers in het deel dat onder de ribbenboog vandaan komt gewoon te voelen. Tot slot, misschien meer voor de fijnproevers: een vergroting van de lever stel je eigenlijk niet vast door aan de lever te voelen. Bij een vergrote lever zijn er vaak wel afwijkingen te voelen, maar die zijn niet erg specifiek, noch sensitief. Een vergrote lever stel je vast aan de hand van percussie, waarbij de arts zijn hand op de buik legt en klopt op de vingers. Zo kloppen op de lever geeft een ander geluid dan het kloppen op de darmen en/of longen. Op deze manier is het hele probleem van de buikwand (althans en dele) te elimineren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo, dit is duidelijk een antwoord van een kenner. Bedankt!
De reden dat ik deze vraag ook stelde is de klacht die ik had en mij daar natuurlijk zorgen om maakte. Sinds vele jaren ben ik bekend met PDS en de klachten zoals een enorm opgeblazen gevoel zit in de buurt van de lever. Aangezien ik nu weer in zo'n periode van maanden klachten zit twijfel ik of het nu pds is. Veel rommelingen en dat opgezette gevoel direct na het uit bed komen baren zorgen. Hopelijk speelt hier de lever geen rol aangezien dat niet echt jofel zo zijn.