Is mijn vriend verslaafd aan drugs?

Mijn vriend is dit weekend 18 geworden. Ik ben al 2 jaar met hem samen, maar zijn drugsgebruik is mij steeds meer op gaan vallen. Vroeger blowde hij weleens, maar niet meer dan één/twee keer per maand. Tegenwoordig blowt hij zeker 3 keer per week, soms twee keer per dag. Hij doet dit wel altijd met vrienden, maar vaak gaat hij niet naar school om met vrienden naar de coffeeshop te gaan. Soms denk ik ook dat hij liegt over zijn drugsgebruik(dat weet ik niet zeker)

Hij heeft de afgelopen tijd ook wel eens een pilletje genomen, en ik ben bang dat hij dat vaker gaat doen omdat het hem goed beviel. Zijn thuissituatie is gespannen, misschien heeft het hier ook wat mee te maken.
Ik heb hem nog nooit geconfronteerd hiermee, omdat ik zelf ook wel van een blowtje houd. Maar de afgelopen week is hij zeker 5 keer met zijn vrienden naar de coffeeshop geweest.
Isdat normaal? Of stel ik me aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is normaal? Als heel veel mensen het doen? Wel heel vbeel mensen doen dit dus is het normaal. Verslaafd? das niet te zeggen. Ik ken mensen die zo nu en dan blowen of het heel vaak doen maar soms ook langere tijd niet. Ik ken ook mensen die agressief worden van de THC dat erin zit.
Ik zou mezelf ook niet als aanstelster betitelen. Het is duidelijk dat hij drugs gebruikt en wellicht gemotivbeerd wordt voor meer door de mensen met wie hij omgaat en doordat ze elkaar beinvloeden, maar dat is zijn keus en hoe meer je dat benadrukt hoe meer hij dat zal blijven doen. Je maakt je zorgen das duidelijk, en ook logisch. Heb je hem er aleens naar gevraagd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
psies dat... als hij verder gewoon zijn leven leidt en zijn dagelijkse dingen doet en vrolijk is dan is er niets om je xorgen om te maken. Het wordt anders als je steeds vaker ruzie hebt (Terwijl jij zelf vriendelijk bent en hem de ruimte geeft), Hij je slaat, tegen je liegt, je links laat liggen, je verwaarloost, of andere vormen van negatief gedrag... Ik heb er helaas ervaring mee.

Antwoorden (11)

Zijn thuis situatie is gespannen en hij gebruikt hij is verslaafd en zakt steeds verder af.
12 jaar geleden
Als ik jouw verhaal zo lees valt zijn gebruik niet meer onder een gezellig gelegenheidsblowtje. Hij is zijn gebruik wel op gaan voeren.
Merk je ook gedragsverandering en heb je er zelf ook last van, dan is een goed gesprek hierover en hoe verder, wel iets om met hem te bespreken. (als hij hier open voor staat)
Denk ook zelf na of jij ook hier verder mee wil gaan als hij het niet kan stoppen en geen hulp hier bij wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk wel, dat in een relatie de een nooit de helper van de ander kan zijn met dit soort dingen. Ik denk dat je afstand moet nemen. Hem vragen met blowen etc te stoppen, helpt niet. Geef hem een adres van een instantie waar hij heen kan, en neem een tijd afstand, zonder het woord verslaving te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt wel, dus van mij een plus.
Nee hoor maak je niet druk om. Hij is niet verslaafd. 3 blowtjes per week valt nog goed mee. Echt verslaafd is wat mij bet reft 7/8 blowtjes per dag. Dus jou vriend is niet verslaafd. Maar houd 't bij blowen. En over die snoep raak je ook niet zo snel verslaafd aan, als je maar één keer in de zoveel tijd doet. Maar wat ik ook net gezegd hebt hou 't alleen blowen !

Toegevoegd na 2 minuten:
(bij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zegt: soms twee keer per dag.
Plus een pilletje.
Plus niet naar school gaan.. dat vind ik echt niet meer normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is wel normaal dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens, een paar keer per dag is veel, een paar keer (5 keer afgelopen week toch?) per week hoeft echt geen probleem te zijn.
niko
12 jaar geleden
@vonk,"ben nu gewoon een huis vader geworden:-)"met baan, koophuis, vrouw en kind. "dat kan er dus van komen.brrr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er ook psychotisch door worden en van een flat afspringen. Overkwam een vriend van mij. Die ging ook door zo'n periode. Komt wel goed?! Hij kan hier in elk geval niet meer reageren...
Als hij er zijn school voor verzuimt en het gebruikt als vlucht uit zijn rotsituatie, is het wel degelijk het begin van een flinke afhankelijkheid.
Ieder z'n mening, zoals hierboven blijkt.
Terwijl ergewoon gemiddelden, evaringsdeskundige schattingen en afspraken over zijn wanneer iemand 'verslaafd' is. Kijk maar eens op de site van een verslavingszorg-instelling.
Uit eigen ervaring van beide kanten, kan ik zeggen dat wat je omschrijft klinkt als meer dan alleen recreatief gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de DSM (criteria van psychiatrische aandoeningen, ook die gerelateerd aan middelengebruik) spreek je van verslaving wanneer iemand a) tolerantie opbouwt (steeds meer van hetzelfde middel nodig heeft om hetzelfde effect te bereiken) en b) last heeft van onttrekkingsverschijnselen wanneer iemand een periode niet of minder dan normaal gebruikt.

Als je vriend dus echt steeds meer gaat gebruiken om een bepaald fysiek effect te bereiken (en niet alleen uit verveling, bijvoorbeeld) en als hij last krijgt van ontwenningsverschijnselen als hij niet gebruikt, dan zou je kunnen spreken van verslaving.

Het woord 'verslaving' in de technische zin gaat echter alleen maar over het lichamelijke aspect. De vraag zou m.i. eerder moeten zijn of je je zórgen moet maken of niet. De meeste rokers zijn écht verslaafd aan nicotine, maar die brengen we toch niet allemaal naar een ontwenningskliniek. Terwijl iemand die met grote regelmaat zoveel pillen slikt dat hij totaal lam ligt en een paar dagen niet aanspreekbaar is, misschien fysiek gezien niet verslaafd is, maar er toch echt een ernstige situatie is ontstaan.

De vraag is dus: hoe functioneert hij? Hij gaat wel eens niet naar school om naar de coffeeshop te gaan, zeg je. Dat vind ik eigenlijk zorgelijker dan het gebruik an sich, hoewel af en toe spijbelen voor tieners weer heel normaal is. Je zult je dus moeten afvragen of het blowen echt zo'n factor is geworden dat het zijn functioneren verstoort. Als z'n schoolresultaten prima zijn, hij gewoon netjes op tijd komt opdagen voor z'n bijbaan, en jullie relatie ook goed is, dan is er veel minder reden tot zorg dan wanneer hij steeds slechtere cijfers haalt, hij afspraken niet nakomt, en hij jou regelmatig uitscheldt als hij onder invloed is, of hij een totaal andere jongen is geworden als gevolg van zijn drugsgebruik. Dát zijn de signalen waar je op moet letten, en natuurlijk kun je daarnaast ook letten op de fysieke signalen, dus of hij steeds meer gaat gebruiken, of steeds sterker spul gaat gebruiken, en of hij bepaalde klachten krijgt als hij een tijdje niet gebruikt. Als hij bijvoorbeeld 's ochtends al begint met een joint omdat hij zich anders beroerd voelt, is er iets niet in orde.

Probeer jullie communicatie hierover wel open te houden. Laat merken dat je hem niet veroordeeld om zijn druggebruik, maar dat je je zorgen maakt. Daar gaat het om, en als hij dat begrijpt, zal hij ook veel meer van je kunnen hebben als je eens iets zegt over zijn gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een ervaringsdeskundige, Psycholoog, voormalig kettingroker, blowde 2-5 joints per dag 20 jaar lang en met enige regelmaat een pilletje!

Je bent echt niet pas verslaafd als je 7-8 joints op een dag rookt. Jouw vriend is op dit moment een blowverslaving aan het opbouwen. Als hij nu ingrijpt is hij op tijd, maar binnenkort zal hij iedere dag 1 of meer joints gaan roken. Overigens is met name ook het gedrag daarnaast zorgwekkend. Als hij verzuimd en zijn discipline er in ernstige mate onder leidt en hij ook liegt over zijn blowgedrag, zou ik me wel zorgen maken.

Het is gelukkig niet zo heel erg moeilijk om van een blowverslaving af te komen gelukkig, omdat het met name een (niet zo sterke) geestelijke verslaving is. Maar deze verslaving wordt sterker naarmate je langer en frequenter blowt. Gevaar zit met name in de tolerantie die men opbouwt en de gedachte dat blowen alleen maar onschuldig is. Hierdoor gaat iemand gemakkelijk steeds meer roken.

In eerste instantie zal je vriend het patroon moeten doorbreken wat hij met zijn andere vrienden opbouwt, een jointje of 2 in het weekend is natuurlijk geen enkel probleem, als het daarbij blijft. En als er op zondagavond nog wat over is, gewoon oproken, anders gaat het er doordeweeks aan.

En dat pilletje is eigenlijk hetzelfde verhaal, laat het niet teveel een standaardpatroon worden. Het is idd. minder verslavend. Maarja wel een killer voor je hersens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van oudsher werden drugs gebruikt. Dus al duizenden jaren. Maar dat was altijd bij gelegenheden als feesten.

Trekken we dit door, en vergelijken we het gedrag van jouw vriend daarmee, dan is dat anders. Het valt op dat hij school verzuimt, en in een gespannen thuissituatie heeft. Dat zijn duidelijke aanwijzingen van afhankelijkheid. Wat hij doet is niet 'normaal', of liever gezegd: hij bevredigt zijn levensbehoeften op een inadequate manier.

Probeer hem naar het algemeen maatschappelijk werk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen kunnen hun drank- of drugsgebruik prima in de hand houden. Anderen kunnen dat niet.
Ik denk dat je vriend het niet kan en in dat geval zit er voor jullie(!) maar een ding op en dat is radicaal, allebei stoppen met drugs. Geen compromissen, geen smoesjes, radicaal stoppen. Nu. Allebei. Dan komt het goed.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben dol op ongemotiveerde minnetjes...
Vriend zit duidelijk in de gevarenzone als zijn gebruik toeneemt, zijn thuissituatie gespannen is, en hij experimenteert met andere middelen.
In dat geval is er maar 1 goed advies, en dat staat hierboven. Zoek eventueel hulp.

Toegevoegd na 1 uur:
ok, vooruit nog een toevoeging:
Nee ik ben absoluut niet tegen (soft)drugs, ik denk dat heel veel mensen daar langdurig matig gebruik van kunnen maken zonder problemen, net als van alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben niet eens met mensen die zeggen dat jou vriend niet verslaaft is. Bij nader inzien en zelf ook meegemaakt te hebben en zelf een vriendin dood is gegaan door zelfmoord onder drug weet ik heel zeker dat jou vriend wel verslaafd is aan drugs.

Dit omdat hij 1 pil heeft genomen en goed is bevallen zal dit niet bij 1 pil blijven en zou hij misschien achter jou rug meer doen.
Ook blowen is maar 20% kans dat hij alleen blijft bij blowen.

Thuis situatie enz zal hij gaan weg vluchten in deze alternatieve middelen, waardoor hij minder en minder zal geconfronteerd worden in deze moeilijke periode omdat hij onder invloed is.

Als ik van jou was zou ik daar dringend mee praten voor het eens te laat kan zijn en een zware strijd zal zijn om daar vanaf te geraken of zelfs daarvan te overlijden.

Indien hij niet luistert zou ik toch aanraden professionele hulp in te roepen, liever op tijd aanpakken dan als het te laat is.

Kan er van mee spreken ben al enkele vrienden kwijt geraakt. En ik zelf was ook bijna verslaafd maar gelukkig was het me niet bevallen en was dagen ziek ervan.

Af blijven van die brol het verziekt je lichaam ook blowen is erg ongezond en maakt kans op leukemie enorm groot.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat je deze vraag stelt zegt volgens mij al genoeg en dat we het niet meer hebben over "normaal" gebruik.