Ik heb 1 maand last van duizeligheid dokter zei vitamine D te kort maar kan dat ook iets ander zijn?

4 maanden geleden
in: Ziekten
4K
Amadea
4 maanden geleden
Natuurlijk kan het ook iets anders zijn. Maar het grote verschil is dat een arts jou kan onderzoeken en vragen stellen over wat je voelt. Wij kunnen slechts gokken. Bijvoorbeeld: ben jij een vrouw in de overgangsleeftijd of ouder, dan kan het positieduizeligheid zijn.
25071004salah
4 maanden geleden
Ik ben een man en ja heb bloed laten trekken dokter zei vitamine D te
kort
teusvh
4 maanden geleden
Dat je duizelig wordt van een tekort aan vitamine D is nieuw voor mij, maar ik ben dan ook geen arts. Als je bloed is onderzocht zal de dokter dat niet zomaar fantaseren, denk ik. Vitamine D is sowieso altijd goed voor je, het helpt virusziekten (zoals griep en corona) te bestrijden. Pakweg 80% van de mensen heeft, zo halverwege de winter, een tekort aan vitamine D. 60-plussers haast per definitie. Voor 5 Euro koop je een potje voor twee maanden.
Ritsuka
4 maanden geleden
Ja, het kan ook iets anders zijn. Bij mij kwam duizeligheid door lage bloeddruk in combinatie met teveel stress, bij jou zou het wat anders kunnen zijn.
tinus1969
4 maanden geleden
Wat was je vitamine D waarde eerst en wat is die nu na behandeling? Hoeveel vitamine D krijg je?
Pieterke
4 maanden geleden
Het kan altijd iets anders zijn maar duizeligheid bij vit. D kan heel goed kloppen. Welke hoeveelheid vit. D krijg je?

Antwoorden (2)

Een vitamine D tekort is ook in verband gebracht met duizeligheid. Uit verschillende onderzoeken is namelijk naar voren gekomen dat bij patiënten met terugkerende BPPD (benigne paroxysmale positioneringsduizeligheid) sprake was van een vitamine D tekort.
Hoe lang het duurt om volledig te herstellen van een vitamine D tekort is afhankelijk van je leeftijd en vitamine D spiegel. Ondanks de vele variabelen zijn de meeste schattingen dat volledig herstel minstens 3 tot 4 maanden in beslag neemt. Het is aan te raden om met je arts de beste strategie te bepalen.
fremar
4 maanden geleden
Theoretisch kan het ook wat anders zijn, maar de arts zal duidelijke aanwijzingen hebben gehad dat het in dit geval een tekort van vitamine D is.

Over het algemeen zijn mogelijke oorzaken van duizeligheid:
PPV (Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid). Wordt vaak veroorzaakt door problemen in het binnenoor.
Menière's ziekte: een aandoening van het binnenoor die leidt tot aanvallen van duizeligheid, gehoorverlies en oorsuizen.
Labyrintitis: een ontsteking van het binnenoor, meestal als gevolg van een virale infectie.
Lage bloeddruk: een te lage bloeddruk kan leiden tot duizeligheid, vooral bij het opstaan.
Hartritmestoornissen: onregelmatige hartslag kan duizeligheid veroorzaken.
Medicatiebijwerkingen: sommige medicijnen kunnen duizeligheid als bijwerking hebben.
Emotionele factoren zoals angst en stress kunnen duizeligheid veroorzaken.
Bloedsuikerproblemen: lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie) kan duizeligheid veroorzaken.
Bloedarmoede: een tekort aan rode bloedcellen kan leiden tot duizeligheid.
Dehydratatie: onvoldoende vochtinname kan leiden tot duizeligheid.
Infecties: sommige infecties, zoals verkoudheid of griep, kunnen duizeligheid veroorzaken.
Evenwichtsstoornissen: aandoeningen die het evenwichtsorgaan beïnvloeden, kunnen duizeligheid veroorzaken.
SimonV
4 maanden geleden