Kan catatonie kortdurend zijn?

Een verpleger zei een keer tegen mij dat catatonie niet kortdurend kan zijn en dat je wel een jaar dan in dezelfde houding kan zitten als het niet met lorazepam behandeld wordt en dat niet in beweging kunnen komen anders gewoon dissociatie is. Ik vroeg me af of milde catatonie bij om het even bij depressie/autisme/schizofrenie niet kortdurend kan zijn, dat je een paar uur 'vast zit' of is dat idd niet zo en kun je daar uit je zelf ook echt niet uit komen zonder hulp van bijvoorbeeld de eerste hulp? Ik dacht dat dissociatie meer psychisch is en catatonie meer fysiek en motorisch en dat catatonie meer ook lijkt op bijvoorbeeld bevriezen of verstijven van angst, maar dan dat de uren voorbij vliegen.
Dus klopt het dat je daar een jaar in zit als je niet geholpen word en je daar zelf niet uit komt?

een jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Amadea
een jaar geleden
Jawel, katatonie kent ook een vorm die kort bestaand is. Er zijn diverse vormen van katatonie, wat maakt dat deze vraag niet in het algemeen te beantwoorden is.
Ritsuka
een jaar geleden
Bij autisme word dit vaak een 'shutdown' genoemd, komt door overprikkeling.

Antwoorden (1)

Catatonie kan meerdere uren tot dagen duren. Wanneer geen behandeling wordt gestart kan de catatonie zelfs wekenlang aanwezig zijn.

Catatonie kan veroorzaakt worden door uiteenlopende aandoeningen. In ruim de helft van de gevallen is er sprake van een bipolaire stoornis als onderliggende oorzaak, maar ook andere psychische aandoeningen zoals schizofrenie of somatische (lichamelijke) aandoeningen als intoxicaties, drugs, bijwerking van bepaalde medicatie, infecties van de hersenen (encefalitis, meningitis), sommige metabole stoornissen, epilepsie kan dit beeld veroorzaken. Belangrijk is dat catatonie kan optreden als symptoom van een maligne neurolepticasyndroom, een zeldzame zeer ernstige bijwerking van sommige medicijnen, vooral antipsychotica. In het verleden werd catatonie vooral gezien in het kader van schizofrenie, vandaar dat men soms denkt dat het alleen bij psychiatrische aandoeningen voorkomt. Tegenwoordig is duidelijk dat dat niet het geval is.

Dit zijn een paar belangrijke kenmerken van catatonie:
• je reageert niet goed of helemaal niet op de omgeving
• je lichaam staat in een bepaalde stand en blijft in deze houding
• je praat niet meer
• je maakt steeds dezelfde beweging
• je trekt rare gezichten
• je doet iemand na
SimonV
een jaar geleden
Marta14
een jaar geleden
Maar als geen behandeling wordt gestart kan je er dan ook gewoon na enkele uren weer uit je zelf uitraken?
Amadea
een jaar geleden
Dat hangt er vanaf welke vorm het is en waardoor de toestand werd veroorzaakt.