Kan ik de uitslag voor de ziekte van Pfeiffer vinden bij Microbiologie of labuitslagen?

Op de site van mijn ziekenhuis kan ik kijken bij Microbiologie of Labuitslagen ik heb er voor moeten bloed prikken maar waar kan ik dan de uitslag van Eppstein Barfvirus vinden?

een jaar geleden
in: Ziekten
TurfGraver
een jaar geleden
Als daarop gemeten is.
IgM en IgG antistoffen tegen Viral Capsid antigeen (VCA) en IgG antistoffen tegen Epstein Barr Nuclear Antigeen (EBNA).
SentWierda
een jaar geleden
Geen idee of de vraagsteller ermee bekend is - maar het Epstein-Barrvirus duidt niet uitsluitend op de ziekte van Pfeiffer. Vele ziekten worden gelinkt aan het Epstein-Barrvirus - zoals MS, reuma en diabetes..
Bovendien: 90% van de mensen is drager van het Epstein-Barrvirus.
SimonV
een jaar geleden
De conclusie of je Pfeiffer hebt zou je bij Microbiologie of "mijn dossier" o.i.d. kunnen vinden, zodra de specialist deze heeft geschreven.

Antwoorden (1)

In principe bij labuitslagen.
Daar staan alleen AANWIJZINGEN voor klierkoorts ofwel mononucleosis infectiosa, in Nederland bekender onder de naam ziekte van Pfeiffer.
De diagnose kan bij gerezen klinische verdenking met zekerheid worden gesteld door bloedonderzoek waarbij onder andere aantonen van acute antistoffen (immunoglobuline-M), dan wel seroconversie tegen het epstein-barrvirus een rol speelt.
Het bloedbeeld vertoont in het acute stadium typische veranderingen (lymfocytose en veel atypische lymfocyten) die de diagnose zeer waarschijnlijk maken. Indien er bij onderzoek van de witte bloedcellen minder dan 10% atypische lymfocyten worden gevonden kan de diagnose van mononucleosis worden uitgesloten.
Alleen een specialist kan uit de bloeduitslagen een conclusie trekken.
De conclusie of je Pfeiffer hebt zou je bij Microbiologie o.i.d. kunnen vinden.
SimonV
een jaar geleden