Zijn stadsduiven of verwilderde postduiven een besmettingsbron voor longziektes?

Hier in de wijk zitten veel duiven en volgens sommigen bewoners brengen die veel (long)ziektes over wat is daar van waar?

4 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
SentWierda
4 jaar geleden
Ziek worden door duiven. Tik deze vier woorden in bij Google en je krijgt o.a. een blog op www.rentokil.nl over de duif, ook wel 'vliegende rat' genoemd.

Antwoorden (2)

Ja, maar de kans dat mensen in de stad een infectieziekte oplopen door stadsduiven is klein.

Duiven (maar ook andere vogels) dragen soms verschillende ziekteverwekkers bij zich, zoals bacteriën, virussen en schimmels. Mensen kunnen worden besmet als zij véél in aanraking komen met duiven. Door inademing van ziekteverwekkers ontstaan longziekten, zoals papegaaienziekte. Toch is het overbrengen van een infectieziekte door duiven op mensen zeldzaam.
Meestal komen mensen in de stad niet zó veel met duiven in aanraking dat zij daardoor ziek worden. Alleen wanneer er ernstige overlast is door stadsduiven, kan er in sommige gevallen wel veel contact zijn. Soms kunnen mensen doordoor ziek worden.
SimonV
4 jaar geleden
Als je veel in contact komt met duiven en hun uitwerpselen zou dat kunnen.
Mensen die veel in aanraking komen met uitwerpselen, veertjes en huidschilfers van duiven kunnen daar ziek van worden. Denk hierbij aan duivenhouders. Zij lopen kans een infectieziekte of allergische (overgevoeligheids)klachten te krijgen. Duiven kunnen ook parasieten bij zich dragen. Wie overgevoelig is voor bepaalde stoffen vertoont een allergische reactie. Duiven kunnen ook parasieten bij zich dragen.