waarom roeit de mensheid muggen niet uit?

Ik zat net te lezen dat Muggen verantwoordelijk zijn voor 100 miljoen doden in verband met overbrengen van (dodelijke) ziektes.
Ik vroeg me af waarom deze irritante insecten niet worden uitgeroeid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden we lang bezig zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat is nou nog eens een goeie vraag !!!!! + van mij

Het beste antwoord

Men is daar mee bezig. Malaria, gele koorts en dengue -allemaal parasieten- eisen jaarlijks honderdduizenden levens. En muggen verspreiden deze ziektes. Omdat er nog geen goede manieren zijn om de parasieten uit te schakelen zonder de mug aan te pakken, richten veel wetenschappers hun vizier op de laatste optie.

Ze hebben in het laboratorium vrouwtjes van de denguemug gesteriliseerd. Als je dit soort onvruchtbare vrouwtjes in een gebied met andere muggen uitzet, zo is het idee, kun je de muggen op een veilige manier uitroeien. Helaas werden niet alle muggen steriel. Het lukte gemiddeld bij iets meer dan de helft van de damesmuggen. Volgens de biologen is het een kwestie van tijd voordat ze deze genen hebben gevonden en eveneens kunnen onderdrukken.

Sommige biologen vragen zich af of het uitzetten van steriele muggen wel helpt, maar eerder onderzoek bij andere insecten lijkt in die richting te wijzen. Eén belangrijke voorwaarde is dat het insect maar één keer in zijn leven paart. Gelukkig geldt dat voor muggen en daarmee lijkt het uitroeien van de kwalijke ziekteverspreider in het vooruitzicht te liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Muggen leggen eitjes in het water. Deze eitjes worden gegeten door vissen. Als er geen muggen meer zijn hebben vissen ook geen voer meer. Dit geldt ook voor allerij vogels en amfibieën. Deze zouden dus ook uitsterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
oja de vissen was ik vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn nog wel andere lekkere kleine beestjes in het water toch???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muggen zetten hun eitjes af in het water. Dat zijn er nog al veel. Vissen hebben te weinig voer dan om te overleven.
Als je de muggen uitroeit zullen ook veel insecteneters, zoals vogels en kikkers uitgeroeid worden. Nu heb je misschien niets met kikkers maar als die er niet meer zijn worden de kleinere roofdieren weer uitgeroeid..enzovoort
Dus geen goed idee
12 jaar geleden
Muggen ook al lijken ze op het eerste zicht zeer irritant ,vervullen ook hun functie in de natuur .

Muggenlarven zijn belangrijk bijvoorbeeld als voer voor vissen. Ze helpen zo dus het natuurlijk evenwicht in stand te houden.

En van de natuur weten we beslist in de verste verte nog niet alles!!!

Dus wacht nog een beetje voor ze uit te roeien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn niet de " gewone" muggen, maar de malaria mug.
Daar zijn ze al wel aan het zoeken naar een oplossing, op een diervriendelijke manier, door vrouwtjes niet te laten "broeden" dit kost wel tijd, maar wat bovenstaande al zeiden, het is ook voer voor vele vogels, die sterven dan ook uit, het een kan niet bestaan zonder het ander in de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan breng je de natuur uit zijn evenwicht .
En hoe wil je dat dan doen ?
Er zijn gewoon te veel muggen op onze aarde om allemaal uit te roeien .
Kijk alleen maar een in de oerwouden hoeveel muggen daar zijn .
En je moet ze allemaal tegelijk uitroeien anders heeft het geen nut .
En dan nog te denken aan de andere insecten die je ook uitroeit .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de dodelijke ziektes (malaria) over het algemeen prima te bestrijden zijn. Tijdens een werkvakantie in de binnenlanden van Kenia kwam ik er achter dat malaria (mits je er op tijd bij bent) met een enkele pil genezen kan worden. Kosten van een pil: € 2,-
Ook is slapen van een klamboe zo effectief dat het aantal doden sterk zou kunnen afnemen. Kosten van een klamboe: ook niet zo veel, dacht zo rond de € 2,50.

Probleem, een dagloon is ongeveer € 2,- (in elk geval in het gebied waar ik zat). En de mentaliteit van die mensen is dusdanig dat ze werken tot ze genoeg hebben en niet meer dan dat i.v.m. diefstal en corruptie. Een pil halen is dus vaak te duur, of er is te weinig kennis om malaria te ontdekken.

Zou je de pillen goedkoper maken, of de welvaart beter verdelen in arme landen, dan zou het dodenaantal enorm afnemen! En dan heb je geen problemen meer met ecosystemen die verstoord worden wanneer je muggen uitroeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het simpelweg niet mogelijk is.

hoe wil je dit doen in bv de tropen? zonder met insecticide het hele insectengebeuren plat te leggen.
bedenk je dat het water in een bromelia hoog in de bomen ook muggenlarven kan bevatten.

het is dus niet te doen, ondanks de vele pogingen die er in het verleden al zijn gedaan op grote schaal met vliegtuigen vol met gifstoffen die uitgestort werden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder levend wezen heeft een functie in het ecosysteem.
Al zou je dat van zo'n klein rot beest niet verwachten...