Kan men de ziekte van Parkinson vaststellen dmv een bloedmonster? Zo niet, hoe stelt men de diagnose vast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (5)

Er zijn geen specifieke testen om de ziekte van Parkinson aan te tonen. De arts stelt de diagnose op basis van de klachten en een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Eventueel wordt met behulp van een CT-scan van de hersenen aan aantal oorzaken van secundair Parkinsonisme uitgesloten. Met behulp van een PET (positron emission tomography)-scan kan het tekort aan dopamine in de hersenen bevestigd worden.
fremar
12 jaar geleden
Er bestaat geen test om de ziekte van Parkinson met 100% zekerheid vast te stellen. Ervaren neurologen kunnen de diagnose echter met een behoorlijk hoge mate van zekerheid stellen. Pas na het overlijden van een patiënt, kan aan de hand van hersenonderzoek gekeken worden of iemand daadwerkelijk Parkinson had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men kan de ziekte van Parkinson niet vaststellen door een bloedonderzoek. De symptomen zijn voor een arts meestal specifiek genoeg om een diagnose te kunnen stellen op basis van een gesprek met de patiënt en een neurologisch onderzoek.

De ziekte van Parkinson is een neurodegeneratieve aandoening die veroorzaakt wordt door letsels in de hersenen (amyloïde plaques en neurofibrillaire tangles). Probleem: microscopisch hersenonderzoek is de enige manier om die letsels op te sporen. Een dergelijk onderzoek is echter pas mogelijk na het overlijden van de patiënt.
Vandaar dat Franse onderzoekers op het idee kwamen om na te gaan of die letsels ook voorkomen in de perifere zenuwstelsels, zoals het enterisch zenuwstelsel in de wanden van het spijsverteringskanaal.

Een colonbiopsie zou in theorie dan ook een goede methode kunnen zijn om de ziekte van Parkinson op te sporen. De onderzoekers toonden ook aan dat, hoe meer letsels, hoe verder gevorderd de ziekte.

Als deze ontdekking bevestigd wordt, zou ze ertoe kunnen bijdragen dat de ziekte van Parkinson in een vroeg stadium gediagnosticeerd wordt en sneller kan worden behandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door dopamine toe te dienen kan men ook een indicatie krijgen. Zo kunnen bepaalde vormen van Parkinsonismen uitgesloten worden. Inderdaad is er geen 'sluitende' test.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je refereer zeker aan het volgende bericht:
http://www.zie.nl/video/wetenschap/Een-bloedtest-om-Alzheimer-op-te-sporen/m1fzunsfwwex
12 jaar geleden
De symptomen van parkinson zijn erg opvallen. Wij hebben er op school van alles over op gezocht en uitgewerkt. Meestal wordt doormiddel van de syptomen vastgesteld dat ze parkinson hebben. Deze site legt het wel uit.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Parkinson