Vanaf welke leeftijd kan je dement worden?

Dus niet de gemiddelde leeftijd maar echt vanaf welke leeftijd het mogelijk is. En is het mogenlijk dat je op je 16e al dement raakt?
Bedankt!

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik ben bang dat ik dementie heb op mijn 16e. Ik kom de laatste tijd niet goed door mijn woorden heen. Typen gaat niet zo goed meer en ik ben onhandig op sommige momenten. En ik ben ook vergeetachtig. Is dit dementie of kan het iets anders zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is zeker een reden om eens naar de huisarts te gaan en je klachten te laten onderzoeken, de kans dat het dementie is, is minimaal, maar er kan wel iets anders aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad allerlei andere aandoeningen en andere oorzaken mogelijk. Wees verstandig en ga naar je huisarts. Of het nou ernstig is of niet, hoe eerder ontdekt wordt wat het is, hoe meer kans dat het op te lossen valt.

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende vormen van dementie en daar zit ook een vorm bij die voor je dertigste kan beginnen.

De vorm Alzheimer kan beginnen vanaf je 65ste.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op je 16de dementie krijgen is ook mogelijk maar heel erg zeldzaam: http://voices.yahoo.com/dementia-teenager-years-documented-1889716.html
Voor je dertigste is al zeldzaam:
http://www.scie.org.uk/publications/dementia/young/key.asp

Toegevoegd na 50 minuten:
Na je aanvulling: daar kunnen wij echt geen antwoord op geven, op je zestiende is zo verschrikkelijk zeldzaam. Ga eens naar je huisarts, er zijn tig andere aandoeningen die ook in aanmerking kunnen komen bij deze symptomen en het kan ook gewoon niets zijn (je let er teveel op).