Lopen genezen COVID19 patiënten een hoog risico op verminderde longcapaciteit?

Er gaan nu verhalen rond dat corona patiënten die genezen en 2/3 kans hebben om een afname van longcapaciteit te hebben van 20 tot 30%. Op welke cijfers is dit gebaseerd en hoeveel waarheid zit hier in?

4 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
AnnBoo8146
4 jaar geleden
Er is nog te weinig bekend over het COVID19. Kijk voor alle bekende informatie op de site van het RIVM.
https://www.rivm.nl/

Antwoorden (1)

Nee. Dat kun je nog niet zeggen.
Artsen van de Hong Kong Hospital Authority (HKHA) ontdekten inderdaad dat een paar herstelde coronapatiënten een verminderde longcapaciteit hadden. Deze hadden mogelijk een verminderde longfunctiecapaciteit van ongeveer 20 tot 30 procent.
Maar: het ging slechts om TWAALF herstelde patiënten. Zo’n kleine steekproef zegt nog niet zoveel.
.
Longarts Menno van der Eerden: “Op dit moment weten we nog niet wat de gevolgen op de lange termijn zijn van het coronavirus. Pas een jaar na de ziekte zouden we de eventuele gevolgen kunnen zien."
SimonV