Ja natuurlijk, maar dan moet je niet ingeënt zijn: "Wie kan mazelen krijgen en wie loopt extra risico?
Iedereen die niet (of niet volledig) is ingeënt of de ziekte nog niet heeft doorgemaakt kan de ziekte krijgen. Bij baby’s, volwassenen, zwangeren en mensen met een immuunstoornis kan de ziekte ernstiger verlopen. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt best mazelen hebben gehad maar zo dat het niet is opgevallen of gelijk met iets anders.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan, als je er niet tegen ingeënt bent (BMR), of het nog nooit hebt gehad en dus geen antistoffen hebt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan. Iedereen die niet gevaccineerd is of de ziekte niet op natuurlijke wijze heeft doorgemaakt, kan mazelen krijgen. Als veel ongevaccineerde mensen bij elkaar zijn, zoals op scholen, is er een grotere kans op verspreiding van het virus en kan dit tot een epidemie leiden.
Over het algemeen is de Nederlandse bevolking goed beschermd tegen mazelen. Mensen die geboren zijn vóór 1965 zijn vrijwel allemaal beschermd omdat zij ooit mazelen hebben gehad. Sinds 1976 is de vaccinatie tegen mazelen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) toegevoegd. Mensen die geboren zijn na 1975 zijn beschermd tegen mazelen als zij het RVP hebben gevolgd. Mensen die geboren zijn tussen 1965 en 1975 zijn alleen beschermd tegen mazelen als zij ooit de ziekte hebben gehad of toch een vaccinatie hebben gehad, buiten het RVP.
Amadea