Kan je in Nederland het knokkelkoorts virus oplopen?

Dat is dus mijn vraag...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
knokkelkoorts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jah was bij 1 vandaag

Antwoorden (3)

In Europa en Noord-Amerika kwam de ziekte oorspronkelijk niet voor, maar zou zich volgens onderzoekers wel eens permanent in Nederland kunnen vestigen, zoals eerder is gebeurd in o.a. Griekenland, Italië en Zwitserland. De tijgermug is Nederland binnengekomen via de plant 'lucky bamboo' uit Zuidoost-China. In Midden-Amerika en de Caraïbische eilanden, Afrika en Zuid-Amerika rond de evenaar, India, Zuidoost-Azië, de Filipijnen en Noordoost-Australië is de ziekte endemisch.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kan het dus oplopen maar er is niet veel kans toe op dit moment.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, want ik zag een mug in mn huis en ik dacht aan die ziekte... ;-)
In aanvulling op het vorige antwoord. De mug kan meereizen met de toeristen die uit die landen komen. Zo zijn er gevallen bekend van mensen die nooit in malariagebieden waren geweest en het toch kregen. Ze woonden dicht bij een vliegveld en dat kon de mug nog net overbruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien Bonaire sinds 10 oktober 2010 een gemeente van Nederland geworden is, kun je stellen dat je in Nederland knokkelkoorts op kunt lopen.
Sterker nog, momenteel dreigt daar een epidemie.

http://www.radio1.nl/items/45045-knokkelkoorts-in-nederland

Voor wat betreft het Nederland dat vastzit aan het Europese continent: het kan voorkomen dat er een Dengue-mug meereist met een vliegtuig en hier mensen infecteert.
Dit zal voornamelijk gebeuren in periodes dat het in Nederland warm is en dan ook voornamelijk in gebieden rondom het vliegveld.
In de winter zie ik dat niet heel snel gebeuren.