Moet ik met deze snee naar de dokter?

Snee is 24u oud, 3cm lang en wijkt een paar mm uiteen. Er is geen vuil in gekomen. Het bloedde niet veel. Nu bloed het soms ietsje en komt er iets wondvocht uit, er vormt zich geen korst. In de diepte Vd snee zie ik wit weefsel. Zie ook foto. Dank u.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.4K

Antwoorden (3)

Je kunt dit beter even laten hechten zodat de randjes van de snee goed tegen elkaar aan kunnen groeien. Anders blijf je een lelijk litteken zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij hoeft dat niet.

De reden waarom er geen korstje zich vormt is omdat de snee redelijk ondiep is, en de diepe lagen in je huid niet zijn geraakt. Het klein beetje bloed dat je ziet komt dus van de bovenste lagen, en het witte weefsel wat je ziet is wat veel heftiger had gebloed als de snee iets dieper was geweest.
Het feit dat het niet geïnfecteerd is geraakt en er geen korstje op zit, getuigt ook van een goede hygiëne van je kant. Goed zo! Schoon houden, niet afdekken, contact met vieze voorwerpen op stilstand water vermijden, en binnen een paar dagen zal het vanzelf genezen.
Probeer de huid niet te veel aan te spannen (het is moeilijk te zien, maar volgens mij zit de snee ergens op je hand), en als het op een gegeven moment gaat infecteren of vreemd ruiken, dan is het wel aan te raden om een arts te raadplegen.

Als het blijft licht bloeden probeer dit: dep een stukje gaas in waterstofperoxide, en maak de wond hiermee goed nat. Houd de wond (ik neem aan je hand/arm) 10 minuten omhoog, zodat de bloeddruk minder word, en als het goed is zal het bloeden direct stoppen. Laat verder de wond met rust, niet aankomen, slechts met stromend water spoelen als het vies wordt en binnen 24 uur zal waarschijnlijk toch een korstje ontstaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Aanvullende kan je met een zwaluwstaartje de wondranden naar mekaar toe trekken zodat het mooi kan helen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dat voorkomt dat een grote litteken zich vormt, maar afgaande op de foto, denk ik dat de snee te ondiep is om een echte litteken achter te laten.
De huid zal een tijdje rood blijven, maar zo'n wond zal waarschijnlijk geen blijvend spoor achterlaten, hoewel er mensen zijn bij wie zelfs een heel oppervlakkig schrampje meteen een litteken veroorzaakt. Dat zeg ik met alle reserves, want ik heb de wond niet in het echt kunnen zien!!
Tenzij de boel flink gaat ontsteken hoef je met zo'n wond niet naar de dokter. Dat zou na een paar uur nog wel zin hebben gehad maar als een wond na zo'n lange tijd nog gehecht wordt sluit je hele stammen bacteriën op die je liever buiten wilt houden. Omdat de huid wel geheel doorsneden is zul je er een litteken aan overhouden.