Zijn er zeldzame ziekten bekend waarbij een deficiëntie optreed waardoor je nooit meer koorts maakt?

Ooit had ik een lang artikel gelezen over paracetamol misbruik (langdurig gebruik van paracetamol) - vind dat artikel niet meer terug - waardoor je lichaam geen koorts meer maakt. Ik vraag mij af hoe dit komt? Is daar een verklaring voor?

Zijn er (zeldzame) ziekten bekend waarbij een deficiëntie optreed in je lichaam waardoor je zelden of nooit meer koorts maakt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ken iemand met het syndroom van Dandy-Walker die ook nooit koorts heeft.
Ze kan wel het gevoel van koorts omschrijven, rillingen, dan weer warm dan weer koud echt.
Maar er geen temperatuurstijging meetbaar.
Ik weet alleen niet hoe dit komt.

Antwoorden (1)

Er zijn geen zeldzame ziekten bekend waarbij een deficiëntie optreedt waardoor je nooit meer koorts maakt.
Koorts is het gevolg van een verhoogde instelling van de interne thermostaat in de hypothalamus. Koortsopwekkende stoffen ontstaan door:
• Bacteriële toxines bij infectie
• Vrijmaken van prostaglandinen bij infectie of ontsteking
• Sommige vergiftigingen
Soms raakt de interne thermostaat van slag door een klein letsel in de hypothalamus zelf, bijvoorbeeld een hersenstaminfarct, schildklierprobleem of een auto-immuunziekte. Maar hierbij kun je nog wel koorts krijgen.

Theoretisch zou een ziekte de hypothalamus kunnen uitschakelen. Maar dat is onmogelijk, dan zou je niet meer kunnen leven. Bijna elke regio van het cerebrum staat in contact met de hypothalamus. Hierdoor is deze betrokken bij alle aspecten van de emoties, de voortplanting, het autonome zenuwstelsel en de hormoonhuishouding. De hypothalamus reguleert:
• bloeddruk
• hartslag
• honger
• dorst
• slaap-waakritme
• seksuele opwinding
• lichaamstemperatuur
SimonV