Klopt het dat Hindoestanen een grotere kans hebben op suikerziekte?

Ik had het hier laatst over met een hindoestaanse man en was toen nieuwsgierig. Hij kon er echter weinig over vertellen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
Ritsuka
9 jaar geleden
In India of in Nederland?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In NL

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. In Nederland blijkt een zeer groot aantal Hindoestanen diabetes mellitus type 2 te hebben: 6% in de leeftijdsgroep van 31 tot 49 jaar, 28% in de leeftijdsgroep van 50 tot 59 jaar en 37% in de leeftijdsgroep van 60 jaar en ouder. Onder de Hindoestaanse bevolkingsgroep komt diabetes type 2 drie- tot zesmaal vaker voor dan onder de autochtone bevolking.

Niet alleen uit onderzoeken in Nederland blijkt dat Hindoestanen een grotere kans op diabetes type 2 hebben, ook in andere landen is dit het geval. Er zijn aanwijzingen dat behalve diabetes mellitus ook hart- en vaatziekten vaker bij hen voorkomen. Mogelijk is dit een gevolg van slecht gereguleerde suikerziekte.

Er kan nog niet precies verklaard worden wat de reden daarvan is. Waarschijnlijk komt het door de verandering in leefstijl (voeding, stress, omgevingsfactoren) bij overgang naar de industriële westerse wereld, genetische aanleg (erfelijkheid) en een afwijkende leefstijl (meer overgewicht, minder lichamelijke activiteit) ten opzichte van autochtone Nederlanders. Dit zie je bijvoorbeeld ook in India bij mensen die van het platteland naar de stad verhuizen, waar ook een toename van diabetes gemerkt wordt.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dit klopt. Eigenlijk is het omgekeerd; de kans op suikerziekte (type 2 diabetes) bij Hindoestanen is 'normaal': west-europeanen hebben een kleinere kans dan de rest van de wereldbevolking. Er is geen heldere verklaring waarom dit zo is (de basis is duidelijk genetisch, maar waarom dit genetische verschil is ontstaan is onbekend). Jared Diamond in het boek 'the world until yesterday' speculeert met wat argumenten dat de komst van de aardappel en betere landbouw (meer graan) vanaf 1600 dit verschil hebben veroorzaakt.