Kun je voor een tweede keer ziek worden van Coronavirus als het in het najaar terugkomt?

Ik hoorde net op de buis dat de spaanse griep uitgedoofd was en in ernstiger vorm een half jaar later weer toe heeft geslagen. Kun je als je al ziek bent geweest van Corona weer ziek worden van dat zelfde virus als het later in ernstiger vorm toeslaat? Ik vind dat interessant om te weten en zou best die dingen onder een microscoop willen bekijken. Kan dat ergens?

4 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
tinus1969
4 jaar geleden
Dat weten we niet. Het is niet waarschijnlijk maar het zou kunnen .

Antwoorden (1)

Je kan nu al twee keer ziek worden.
Het Covid 19 virus nu heeft al twee varianten. Een mildere en een agressieve. Als je de ene al had kan je nog steeds de andere krijgen.
Blijkbaar zijn er ook al mensen geweest die de twee tegelijk hadden.

Het is misschien geen microscoop maar online staan er afbeeldingen. Hopelijk vind je daar wat je zoekt.
-- Misschien moet ik mijn zin wat aanpassen.
Je kan het nu al twee keer krijgen. Er echt ziek van worden daar zijn we het nog niet over eens.
Want idd volgens sommige is het geen tweede keer ziek worden maar gewoon 'weer' ziek worden omdat je nog niet genoeg genezen was.
4 jaar geleden
gonna
4 jaar geleden
Dank je wel. Als ik op die link klik dat zie ik 1 cornavirus met rode pootjes. Maar ik zie er geen twee. De milde en de agressieve. Op de buis zijn de pootjes groen van het virus. Nu weet ik nog niet hoe ie er in het echt uitziet.
nounka
4 jaar geleden
K heb maar een bijlage erbij gezet. Ik zie er online nog anderen, soms met blauwe pootjes, soms met enkel grijs... van virussen ken ik niet genoeg om te zeggen of dat gewoon andere kleuren zijn of verschillende ziektebrengers. En onder een microscoop denk ik niet dat je gaat kunnen kijken. Tenzij je misschien via via iemand kent die medischer werk heeft.
tinus1969
4 jaar geleden
Er is een (1) covid19 virus; het is onbekend of je er 1 of meerdere keren ziek van kunt worden. De meeste virussen majen je maar 1 keer ziek, herpesvirussen zijn de belangrijkste uitzondering.
LeonardN
4 jaar geleden
@nounka Zou je een bron kunnen geven van wat je beweert? Ik zal de bron geven voor je eerste stelling zodat je het spelletje snapt.
-Een mildere en een agressieve. https://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/279962/twee-soorten-coronavirussen-in-omloop-de-milde-en-agressieve-variant.html
-Als je de ene al had kan je nog steeds de andere krijgen. (bron?)
-Blijkbaar zijn er ook al mensen geweest die de twee tegelijk hadden. (bron?) @tinus1969
Dat er een milde en agressieve variant zou zijn wordt wel gezegd, L-type en S-type, dit is echter wel misschien nog een voorbarige uitspraak van Chinese onderzoerkers.
https://www.latimes.com/science/story/2020-03-05/chinese-scientists-say-second-coronavirus-strain-more-dangerous
gonna
4 jaar geleden
Ik vraag me af of dit virus in de zomer gaat uitdoven. En mocht dat zo zijn hoe het in het najaar weer de kop op gaat steken. Van de spaanse griep weet ik dat die gegeven moment ook weer de kop opstak en dat dat virus kwaardaardiger was dan de eerst keer. Nu was de hygiene toen niet zo goed als nu, maar toch. Nu reizen de mensen meer dan toen, dat is dan weer een nadeel. Vraag me ook af hoe dat verder gaat in China als die markten weer open gaan met alle viezigheid en eventuele gevolgen van dien.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN dit (en veel vergelijkbarw data) https://nextstrain.org/groups/blab/sars-like-cov suggereert dat er maar één strain circuleert.