Welke soorten suikerziekten bestaan er?

Net keek ik een video over iemand die laatste fase type 1 suikerziekte had.
Ik vroeg me af wat die type en fase was.
Bestaan er verschillende diabetes en wat is het verschil?
En wat betekent die fase en type?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Hier vind je alles heel duidelijk uitgelegd: https://www.cyberpoli.nl/diabetes/faq/175

Antwoorden (3)

Er zijn verschillende soorten diabetes, suikerziekte. De bekendste zijn diabetes type 1 en diabetes type 2. Die soorten lijken op elkaar, maar zijn heel verschillend. Dat leidt vaak tot misverstanden, waardoor veel patiënten te maken krijgen met onbegrip en verwarring in hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Typen diabetes:
• Diabetes type 1;
• Diabetes type 2;
• Monogenetische diabetes:
o Neonatale diabetes,
o MODY, ‘maturity onset diabetes of the young’,
o Syndromale diabetes;
• MIDD, ‘maternally inheritited diabetes and deafness’. Deze vorm van diabetes is erfelijk en wordt doorgegeven via de moeder. Bij deze vorm van diabetes heb je ook gehoorverlies.
Zie:
https://www.cyberpoli.nl/diabetes/medisch/typendiab

Fasen van diabetes type 2
De ontwikkeling van diabetes type 2 verloopt langzaam. Een periode van 15 – 20 jaar is niet ongewoon. Gedurende deze periode doorloopt een patiënt vier verschillende fasen. De ontwikkeling van diabetes type 2 begint met een chronische laaggradige ontsteking. De ontstekingreactie blijft onopgemerkt omdat er geen klachten zoals pijn en temperatuurverhoging optreden.
Deze fase wordt gevolgd door de metabole deregulatie fase, ook wel MetS of Hyperinsulinemie Syndroom genoemd. In deze fase neemt de productie van insuline sterk toe terwijl de glucosewaarde nog binnen de referentiewaarden blijft. De laaggradige ontstekingsfase en de metabole deregulatiefase worden samen prediabetes genoemd maar niet als zodanig door een arts gediagnosticeerd.
Pas als de lever insuline resistent begint te worden, leverdysfunctiefase, stijgt de nuchtere bloedglucosewaarde tot boven de normale waarde en stelt een arts de diagnose diabetes type 2. Dan wordt vaak het geneesmiddel metformine voorgeschreven. Uiteindelijk houdt de pancreas de hoge productie van insuline niet vol en ontstaat er een pancreasdysfunctie. In deze fase gaat een patiënt over van orale geneesmiddelen naar het gebruik van insuline-injecties.
SimonV
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Goed antwoord maar men krijg op weg naar de laatste fase vaak eerst een combi van orale geneesmiddelen en insuline-injecties. Met verandering van leefwijze (afvallen, sporten) en voeding kan men soms weer teruggaan naar alleen orale middelen en ik weet zelfs gevallen van mensen die na aanpassing van hun voeding en leefwijze (afvallen, sporten) zelfs geen orale middelen meer hoeven te gebruiken.
Pieterke
4 jaar geleden
krijg moet krijgt zijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
+ Jouw antwoord is veel vollediger dan dat van mij!
tinus1969
4 jaar geleden
Oveigens is het idee dat type 2 diabetes begint met een ontsteking, erg omstreden. Waarschijnlijk begint het met insulineresistentie door teveel (suiker) eten.
Bij type 1 diabetes maakt het lichaam geen insuline meer.
Bij type 2 diabetes maakt het luchaam juist enorme hoeveelheden insuline maar zijn de lever en vetcellen insulineresistent en negeren dat signaal.