Als dokter aangeeft dat je bloed goed is na prikken is er dan ook niets anders gevonden waar je niet op getest bent?

Ik heb regelmatig bloed laten prikken voor onderzoek naar reuma. Bij het bloedprikken zijn er een aantal vakjes aangekruist op het blaadje waarop zij dus testen. De dokter gaf aan dat buiten de waardes van m'n reuma en vitamine om (hoort bij de reuma) me bloed helemaal goed was ook geen ontsteking in het bloed te zien. Betekend dit dan dat alles ook echt goed is? Stel je hebt bijvoorbeeld iets aan je schildklier, suiker of een soa wordt dit dan niet gezien of zien ze anders een ontsteking waardoor je wordt terug geroepen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
extra testen kost wel extra geld, dus ze gaan niet zomaar extra dingen onderzoeken. dan moet je daar de volgende keer om vragen
tinus1969
9 jaar geleden
Veel beter dan speculeren: vraag de uitslagen op bij je huisarts. Die horen ze jhe mee te geven, en de meeste huisartsen (hun assistenten eigenolijk...) printen het gewoon ter plekke voor je uit.
Thecis
9 jaar geleden
@ Viridifalvus, ik vind het nogal een risico om op basis van slechts een paar regels een diagnose te stellen... Ik ben zelf geen medicus, maar zelfs als ik er een was, zou ik me daar niet direct aan wagen.
Bent u zelf een medicus?

Het beste antwoord

Vanwege GCP regelgeving (Good Clinical Practice) mag je niet getest worden op testen die niét aangevraagd zijn.

De dokter zal dus de meest voorkomende dingen wel degelijk laten testen, maar wat niet aangevraagd wordt, mag ook niet getest worden.
Omdat de testen in de machines vaak handmatig toegevoegd worden, kan het voorkomen dat een enkele keer wel getest wordt op iets dat niet aangevraagd wordt, maar dat is dat per ongeluk. Als een lab dit ziet, mogen ze de resultaten ook niet doorgeven.

Een voorbeeld
Ik heb zelf op een pharmaceutisch lab gewerkt, waar ook een klinisch lab zat. Daar had een analist per ongeluk de HIV laten testen en dit bleek positief. Een enorm dillema want officieel mochten we dit niet doorgeven of uberhaupt met de arts overleggen. Hiervoor heeft een clinical advisor contact opgenomen met de betreffende arts en heel voorzichtig laten doorschemeren dat er iets aan de hand was en dat wellicht andere tests (zoals bijv een HIV test) aangevraagd moesten worden. Ondanks dat we dit heel graag wilden doorgeven (het is nogal iets) moest dit heel voorzichtig gedaan worden omdat het kon leiden tot intrekking van de licentie om patientmateriaal te mogen onderzoeken...

Toegevoegd na 2 minuten:
oh, dus als antwoord op je vraag, als de dokter dit aangeeft, hebben ze met de onderzoeken die ze gedaan hebben niets gevonden. Wil niet zeggen dat er niet iets anders aan de hand kan zijn. Dus er wordt niet automatisch op Schildklier SOA of suiker getest tenzij dit van tevoren uitdrukkelijk is aangegeven en aangevraagd.

(als het niet wordt aangevraagd, zullen de verplegers die prikken de testen niet koppelen aan de buisjes en wordt het dus ook gewoon niet gemeten).
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling, het gaat hier niet om GCP regelgeving. Ongevraagd testen is in strijd met WGBO en WMO (alleen medisch handelen waar toestemming voor is).
Thecis
9 jaar geleden
sorry, je hebt zeker een punt. GCP geldt voor klinisch onderzoek. Het sluit wel aan op de WGBO en WMO en de regels lijken inderdaad op elkaar, maar de GCP is hier inderdaad niet van toepassing.
Dank voor de aanvulling :-)