kan ik hartfalen krijgen door alcohol?

Gisteren heb ik met vrienden aardig veel alcohol achterover geslagen. Van een deel van de avond weet ik ook niks meer. Anderen wezen mij erop dat mijn polsslag en ademhalen soms wegviel.

Dit baart mij erg zorgen. Kan ik van 1 avond hartfalen krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
7.4K
Erna55
7 jaar geleden
Hebben je dronken vrienden dan steeds je hartslag gecontroleerd ?

Antwoorden (3)

Ja, je kunt hartfalen krijgen door teveel alcohol, al hoeft dat niet chronisch te zijn/worden.

Bij meer dan 20 standaardglazen worden je ademhaling en hartslag sterk vertraagd. Je raakt totaal 'van de kaart'. Als je deze hoeveelheid in korte tijd drinkt dan kan er alcoholvergiftiging optreden: je raakt bewusteloos of gaat in coma. De ademhaling kan stoppen of je krijgt een hartstilstand.

http://www.alcoholhulp.be/effecten-van-alcohol
7 jaar geleden
Alcoholvergiftiging is een staat waarin het lichaam zo veel alcohol moet verwerken, dat het gewoon uitvalt en dat kan dodelijk zijn. Wat je eerst moet weten, is dat alcohol eigenlijk een vergif is. Het lichaam krijgt het binnen en het denkt: dat spul hoort hier niet, dat ga ik wegwerken. En dat gebeurt in de lever. Als er echter extreme hoeveelheden alcohol binnenkomen, dan kan het lichaam dat niet meer aan.

De symptomen van alcoholvergiftiging zijn:
verwardheid, braken, langzame ademhaling (minder dan acht ademhalingen per minuut), onregelmatige ademhaling, blauw getinte of bleke huid, lage lichaamstemperatuur, bewusteloosheid, flauw vallen en niet kunnen gewekt worden.

Dat zijn dus inderdaad symptomen die overeenkomen met hartfalen. Het antwoord op de vraag is ja.
Amadea
7 jaar geleden
Bij hartfalen, en cardiomyopathie in het bijzonder, is er redelijk wat bekend over de toxische (giftige) werking van alcohol op de hartspier. We weten dat alcoholisme (we hebben het dan wel over véél alcohol) kan leiden tot cardiomyopathie. Het is niet bekend of ook een kleine hoeveelheid alcohol (het glaasje wijn bij de maaltijd) die kwaal zou kunnen bevorderen. Wat echter wel bekend is over de werking van alcohol op de hartspier pleit niet in het voordeel:

Alcohol remt de elektrische stromen in het hart, waardoor het samentrekken van de hartspier minder efficiënt verloopt.
Alcohol heeft een toxisch (giftig) effect op eiwitten van belang voor de pompfunctie van het hart.
Alcohol remt de energiecentrales (mitochondrieën) in de hartspiercel.
Alcohol lijkt een verstorende werking te hebben op de zuurstofoverdracht in de hartspiercel.
Alcohol kan een bepaald gen (stukje erfelijk materiaal dat informatie draagt) in de hartspiercel actief maken, waardoor de cel zich gedwongen voelt om zichzelf om zeep te helpen.
fremar