Wat zijn de gevolgen van drinken van frisdranken onlangs diabetes?

Ik weet al een half jaar dat ik Diabetes heb. Ik dronk daarvoor heel veel Redbull, Cola en Fanta. Het dronk dat over het algemeen vaak en bij tijden van stress of verdriet dronk ik het alleen maar. Sinds ik weet dat ik Diabetes heb, heb ik geen frisdranken genuttigd. Sinds het nieuwjaar zit ik helaas met liefdesverdriet en merk ik sindsdien dat ik toch ben begonnen met het drinken van frisdranken. Mijn bloedsuiker blijft wel altijd netjes onder de 9.

Kan dit gevolgen hebben ?

4 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Hoi Eric1993. Ik dronk altijd veel Coca Cola Zero, 1,5 l. per dag. Sinds een week ben ik daar helemaal mee gestopt en ik merk nu dat mijn bloedsuikers zakken. Het scheelt dus echt wel als je geen frisdranken meer drinkt, ook als het zero is (want zoetstoffen kunnen ook invloed op je suikers hebben). Ik ben bang dat jij op een gegeven moment ook weer gaat merken dat je suikers gaan stijgen. Probeer er dus weer mee te stoppen.
tinus1969
4 jaar geleden
Diabetes type 1 of type 2? Spuit je insuline of slik je medicijnen?
Eric1993
4 jaar geleden
@tinus1969 Ik heb Diabetes Type 2 en gebruik momenteel alleen Metformine en Gliclazide
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Dan is het juist verstandig om ermee te stoppen, aangezien je door gezonder te leven in 90 procent van de gevallen kan genezen van type 2.

Antwoorden (1)

"Frisdranken zijn ongezond, verhogen de kans om diabetes te ontwikkelen en zijn desastreus als je de ziekte al hebt."
Ook suikervrije frisdranken blijken ongezond te zijn voor diabetes type 2 patiënten.
Waarom je nooit frisdranken met suiker moet drinken.
Als je diabetes hebt gaat er wat mis met het verwerken van suikers, die je binnenkrijgt via eten en drinken.
Bij diabetes type 2, de meest voorkomende variant, is je lichaam niet in staat om die suikers op te nemen. Dat komt omdat er iet misgaat met insuline. Dat is het stofje dat je lijf het signaal geeft om de suikers op te nemen.
Het zoetigheidsknopje in je hersenen wordt net zo hard ingedrukt door light-frisdranken als door suikers. Het stimuleert de trek naar zoete dingen. De kans neemt toe dat je meer koekjes of snoep of iets anders zoets eet als je aan light-frisdranken gewend bent. Het houdt je behoefte aan zoet eten in stand, met alle gevolgen van dien.
Gezonde alternatieven voor frisdranken bij diabetes
Drank 1: Koffie
Drank 2: Groene thee
Drank 3: Gemberthee
Drank 4: Kokoswater
Drank 5: Fruitwater
Drank 6: Kruidenthee
Drank 7: Een wijntje
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Vooral die nr 7 bevalt me wel....
paulus811
4 jaar geleden
Ben overigens oprecht benieuwd of het dan nog uitmaakt welke wijn je drinkt. Ik denk dat veel mensen met diabetes die graag bier drinken, best willen overstappen naar af en toe wijn.
Eric1993
4 jaar geleden
@elder161
@paulus811 Als ik zo het lijstje lees drink ik geen van wat er in die lijst staat. Alleen wijn drink ik en dat is dan meestal in de avonden 10 glazen. Mijn bloedsuiker gaat er niet van omhoog en ik voel mij er ook vrolijk door. Dan kan dit wel?
Amadea
4 jaar geleden
Eén glaasje wijn is totaal iets anders dan anderhalve fles, Eric1993. Dat weet je zelf toch ook wel? Een glaasje alcohol op zijn tijd kan ook met diabetes, maar met mate: niet meer dan 1 glas.