Kan iemand die de Ziekte van Lyme heeft daarvan genezen, misschien na lange tijd, zonder antibiotica te gebruiken?

Longontsteking geneest uiteindelijk, ook als er geen antibiotica aan te pas komt, vaak wel. Geldt dat ook voor de Ziekte van Lyme?

Toegevoegd na 23 uur:
In het onderhavige geval is de persoon er in geslaagd 14 jaar lang, met grote moeite, te overleven zonder dat er een behandeling plaatsvond. Er was bij doktoren te weinig over bekend.
Ik vroeg me af of het zou kunnen dat gedurende een bepaalde tijd in die 14 jaar de persoon op eigen kracht bijna genezen is geweest. Diegene is er zelfs in geslaagd nog een aantal jaren (ander) werk te doen voordat het weer totaal mis ging met verlammingsverschijnselen en al.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.5K

Het beste antwoord

Wat gebeurt er wanneer Lyme-Borreliose onvoldoende behandeld wordt?

Dit varieert enorm van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben mogelijk nooit meer een terugval met symptomen, terwijl anderen chronisch ziek worden door onbehandelde of onvoldoende behandelde Lyme-Borreliose met kans op blijvende schade. Ernstige symptomen kunnen direct verschijnen of het kan maanden tot jaren duren voor deze beginnen.

De meest algemene symptomen zijn extreme vermoeidheid, gewrichts- en of spierpijn (vaak in de nek, rug, knie, voet), (ernstige) hoofdpijn, zicht- of gehoorafwijkingen, tintelingen, gezichtsverlamming, hartbeschadiging, psychische klachten en maag- en buikklachten. Onbehandelde Lyme-Borreliose kan resulteren in neurologische ziektebeelden, ernstige gewrichtsontsteking, blindheid, doofheid, psychiatrische ziekten of zelfs leiden tot de dood.

Ik zou het dus liever niet uitproberen
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De besmetting blijft dan aanwezig.
De verschijnselen hoeven niet per se op te treden, of soms alleen als je een tijdje een lagere weerstand hebt bijvoorbeeld.
Maar het vervelende van deze ziekte is dat je soms heel lang geen last hebt na de feitelijke besmetting (de tekenbeet), en dan plotseling heel erg last kunt krijgen.
Ik weet van iemand die gebeten werd (lang geleden, toen het gevaar nog niet bekend was), niets aan de hand, tot hij een jaar later ineens ziek werd, met allerlei vreemde verschijnselen die niet herkend werden. Uiteindelijk kwam hij in een rolstoel terecht, met een soort continue longontsteking en extreem weinig energie.
Dus wie weet dat z/hij door een teek gebeten is, kan zich beter even laten testen en indien besmet, behandelen (ook als je jaren terug eens gebeten bent en nu 'vreemde' symptomen hebt: meld je arts dat het misschien borreliose zou kunnen zijn en of dat onderzocht kan worden).
Je kunt er veel ellende mee voorkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even het verschil met longontsteking: dat is een infectie die je lijf zelf kan opruimen, antibiotica hebben zin als het een bacteriële longontsteking is of om bij mensen met een al zwakkere gezondheid extra complicaties te voorkomen.
Als jij verder fit bent, en je krijgt longontsteking, dan ben je een tijdje ziek, maar daarna is de ziekteverwekker overwonnen en blijft niet zoals bij Lyme aanwezig in je lijf.