Waarom sterf je aan kanker, als het eenmaal is 'doorgebroken' ?

Als het moment daar is dat de kanker niet meer te genezen is, wat doet het dan in je lijf dat men er uiteindelijk aan overlijdt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn teveel verschillende soorten kanker om die vraag zomaar te beantwoorden, ze kunnen je dus op verschillende manieren 'doden'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kanker vreet je als het ware op van binnen. Eerst is het bv te zien als een vlek op je lever. Daar zijn de goede cellen aangetasf. De kanker breidt zich uit, vreet steeds meer gezonde cellen weg. En kanker is een slecht weefsel.

Het beste antwoord

Kanker is een gewel dat als het een maal begint te groeien steeds groter wordt hier door overwoekert het je gezonden organen of hersenen. deze sterven eigenlijk langzaam af.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, het ligt erg aan de soort kanker. Het kan zijn dat er uitzaaiïngen zijn in verschillende organen die problemen geven maar het is ook zo dat de kankercellen zelf allerlei giftige stoffen (cytokines) maken en deze stoffen zijn een aanslag op je hele lichaam. Je stofwisseling veranderd en mensen met kanker in een laat stadium zijn vaak erg mager, ook al hebben ze geen problemen met de maag of darmen. Mensen overlijden vaak aan soort uitputting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt verschillende soorten kankers.
Daarom is elke kanker een andere dooroorzaak.

Laten we ons leukemie bijvoorbeeld nemen.

Als gezonde mens hebben we normaal bloed dit wil zeggen dat in ons beenmerg onze bloedcellen worden aangemaakt. Basis van onze cellen zijn op ene gemakkelijke manier gezegd, rode cellen, witte cellen en bloedplaatjes.

Roden cellen zijn het zuurstof die ze opvangen van je longen en zo je organen zuurstof geeft zo geeft het overal zuurstof zoals je hersenen ook enz....

Witte bloedellen zijn je immuunsysteem die zullen je bacterie en virussen aanvallen.

Bloedplaatjes zijn je stolling dit wil zeggen indien je aan een mes bijvoorbeeld snijdt dat de wonde ga stollen zodat het stopt met bloeden.

Indien je leukemie hebt zijn het de witte bloedcellen die zich gaan vermenigvuldigen in een kankercel. Die kankercel doet niets en die witte bloedcel is dus gewoon maar een cel zonder taak meer.

Zo stijgen je witte cellen waardoor er weinig plaats meer ga zijn voor je roden cellen en bloedplaatjes waardoor je te weinig zuurstof krijgt en gene stolling meer heeft.

Op een bepaalde moment gaan de organen falen door te weinig zuurstof en ga je dus dood of je stolling is te laag waardoor je hersenbloeding krijgt.

Ook zijn er verschillende soorten van leukemie, dus dit is maar 1 voorbeeld van.

Ik hoop dat ik het je mooi heb kunnen uitleggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ik nog vergeten ben, witte bloedcellen vallen ook kankercellen aan, je krijgt dus kanker omdat de wittebloedcellen de kenker niet herkennen.

Toegevoegd na 3 minuten:
bedoel kanker niet herkent

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook de witte bloedcel bij leukemie heeft gene taak meer dus je kan dus ook doodgaan van een virus of een bacterie , omdat de wittebloedcellen hun taak niet meer naar behoren doen. Dat was ik ook even vergeten bij te voegen.