Hoe kan je bot-herstel bevorderen na een rugoperatie?

Bij een rugoperatie wordt soms je eigen bot of een kunstbot gebruikt en daarna met schroeven bevestigd.

Ik vraag mij af of er bepaalde (voeding)supplementen bestaan om het bot-herstel te bevorderen nadien?

Zo ja, welke? En wat kan je nog doen om het herstel te bevorderen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Het beste is het advies van je behandelend arts en fysiotherapeut volgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voeding afwisselend met genoeg vitamine D en calcium.
Slik tijdelijk een CaD preparaat.
Beweeg! ook indien dit moeilijk gaat.
Als je rookt: stoppen.
Meer kun je niet doen om de genezing te bevorderen.

Antwoorden (1)

Positieve invloeden op botgenezing

Voeding

Gezonde en gevarieerde voeding is van belang tijdens elk genezingsproces.
Calcium. Dit is een belangrijke bouwstof van de botten. Volwassenen hebben gemiddeld een inname van 1000 mg calcium per dag nodig. Voor mensen boven de 70 jaar is dit zelfs 1200 mg per dag. Calcium zit vooral in zuivelproducten maar ook in (groene) groenten, noten en zaden. Een gevarieerde voeding, met per dag drie á vier porties zuivel (beker melk, schaaltje yoghurt of een plak kaas) bevat voldoende calcium. Meer calcium gebruiken heeft geen èxtra effect op uw botten of de genezing van uw botbreuk.

Vitamine C. Dit is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten (opbouw van bindweefsel), tanden, huid en bloedvaten. De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn groente, fruit en aardappelen. Bij vrouwen met een gebroken pols helpt het slikken van tabletten vitamine C om het risico op dystrofie (waarbij de botbreuk niet goed herstelt) te verminderen. Zij mogen 1000 mg vitamine C per dag extra gebruiken voor een periode van 6 tot 8 weken.
Vitamine D. Dit is een vitamine die wordt aangemaakt als gevolg van zonlicht. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opname van calcium uit onze voeding en zorgt dat de calcium goed wordt vastgehouden in het bot. Ook is vitamine D belangrijk voor spierkracht en bij valpreventie. Specifieke groepen mensen kan worden aangeraden om extra vitamine D te gebruiken in de vorm van tabletten of druppels. Deze zijn te koop bij apotheek of drogist.