Wat is hypochondrie precies?

Ik heb in mijn eerste jaar op de middelbare een boekje gekregen waarin ook een bladzijde is gevuld met gekke kwaaltjes. Daarbij stond hypochondrie en sinds ik dat stukje heb gelezen valt het me inderdaad steeds meer op dat ik denk of heb gedacht dat ik bepaalde ziektes had en zelfs dat ik zelfmoord zou willen plegen. Ik weet nog steeds niet of ik dat echt wou of dat ik hypochondrie heb. Ik weet niet of jullie nog extra informatie erover hebben wat moeilijk op internet te vinden is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Iedereen herkent weleens iets in ziektebeschrijvingen. Ook omdat veel ziektes ook algemene symptomen hebben die iedereen weleens heeft: ergens pijn, jeuk, moe zijn.
Als jij bij elke ziekte waar je over hoort denkt: dat heb ik ook, dan zou je last kunnen hebben van hypochondrie. Als dat leidt tot angst of ongerustheid die je belemmert in je dagelijks functioneren, dan zou je naar de huisarts kunnen gaan voor verwijzing naar een psycholoog of een therapeut, die je hiermee kan helpen.
Zelfmoordgedachtes zijn een ander verhaal: veel mensen hebben die weleens, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ook daadwerkelijk suïcidaal zijn. Het kan een wanhoopsgedachte zijn vergelijkbaar met 'Ik wou dat ze allemaal doodvielen' - dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je dat ook echt wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hypochondrie is dat je je inbeeldt dat je allerlei kwalen hebt. Is er bv een programma op tv dat gaat over armaandoeningen, dan denkt een hypochonder ook gelijk dat hij dat heeft. Is er de dag erna iemand die vertelt dat hij pijn in zijn keel heeft, heeft hij het ook enz enz enz enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hypochondrie is bang zijn om allerlei (enge , dodelijke) ziektes te hebben .

Die angst zal alleen maar groter worden als je er niks aan zou doen , dus bijv huisarts.

Zelfmoord heeft niks met hypochondrie te maken maar zou kunnen met een depressie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een andere naam voor de hypochondrie is ziektevrees.

Hypochondrie, of de angst voor ernstige ziektes, is een van de meest bespotte psychologische stoornissen die mensen kunnen hebben. Vaak worden hypochonders gezien als aanstellers. Toch is het een ernstige stoornis die onbehandeld voor erg veel problemen kunnen zorgen, zowel voor de persoon die hypochondrie heeft, als voor zijn omgeving.

Ik zou als ik jou was contact, opnemen met je huisarts.

klik op de link voor meer info !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is heel veel over te vinden, hiervoor zijn al diverse kenmerken aangegeven.

Hier nog een kleine toevoeging:

Hypochondrie
Overdreven bezorgdheid een ernstige ziekte te hebben op grond van zelf waargenomen verschijnselen die niet door een arts kunnen worden bevestigd. Zelfs de meest onbeduidende klachten (bijv. verkoudheid) kunnen als ernstiger worden ervaren dan ze daadwerkelijk zijn. Ook ziekten bij personen in de omgeving kunnen leiden tot angst dezelfde ziekte te krijgen. De vrees voor een ernstige ziekte blijft ook na geruststelling door een arts bestaan.
De oorzaak van hypochondrie is een verkeerde interpretatie van lichamelijke of geestelijke klachten.
12 jaar geleden
Hypochondrie is abnormale ziektevrees. Een hypochonder is zo gefocust op zn lichaam dat hij elk plekje, pijntje, knobbeltje voelt en er gelijk vanuit gaat dat ie de meest erge ziektes onder de leden heeft. Dus geen hoofdpijn maar een hersentumor, geen opgezette klier maar lymfklierkanker. Een hypochonder bezoekt met enige regelmaat de arts. Nu is iedereen wel eens gefocust op zijn of haar lichaam en gaat hiermee naar een arts, maar een hypochonder vindt daar geen geruststelling. De mening van de arts wordt altijd in twijfel getrokken en hebben het niet goed gezien. Als je hier last van hebt ben je een hypochonder. Het is een angst aandoening en vaak heeft dit emt controle te maken. Want zo een persoon is niet zozeer bang voor de ziekte maar voor wat de ziekte aanricht. verlies emotie enz. Je kan er ook geen controle op hebben.