Wat kan een vrouw aan ziekte krijgen op de plek waar een man prostraatkanker krijgt?

Mijn broer heeft de diagnose prostraatkanker gekregen. Het begon met moeilijk plassen en onderbroken straal en het gevoel dat de blaas niet leeg te krijgen is.

Ik ben zijn zus en heb dezelfde klachten. Nu hoor ik dat meer vrouwen op leeftijd (65) deze problemen kunnen krijgen.

Ik vraag me wel af of ik ook als vrouw op die plek, waar bij de man de prostraat zit kanker kan krijgen en zo ja hoe die vorm van kanker dan heet? Kan het bij een vrouw b.v. blaaskanker worden of een ander vorm?

Gonna

5 jaar geleden
in: Ziekten
5.1K

Antwoorden (2)

Nee. prostaatkanker is een typisch mannelijke kanker. Alleen mannen hebben een echte prostaat (die zaadvocht maakt; iets dat vrouwen niet nodig hebben); vrouwen hebben wel een vergelijkbaar orgaantje maar dat heeft een gehele andere bouw en rol.
Vrouwen kunnen wel geheel andere blaasklachten en incontinentie krijgen. Ga daarvoor naar je huisarts.
5 jaar geleden
gonna
5 jaar geleden
Dank u wel voor uw antwoord. U schrijft vrouwen hebben een vergelijkbaar orgaantje. Dat bedoel ik dus. Kun je dus in dat orgaantje of vlak in de buurt ervan kanker krijgen. Ik ben al bij de huisarts geweest. Doorverwezen naar fysio voor oefeningen, maar helpt niks. Heb geen incontinentie. Juist tegenovergesteld. Moeilijk plassen. Niks verder aan te doen en ik ben er inmiddels wel aangewend en heb er verder niet heel veel last van. Omdat allerlei vormen van kanker nogal in de familie voorkomt, vraag ik me dus af of een vrouw in de buurt waar de prostraat zou zitten als ze man was ook kanker voorkomt? Ik lijk in alles erg op mijn broer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tinus1969, welk vergelijkbaar orgaantje bedoel je dan? Het is geen kritiek, maar ik weet serieus niet waar je op doelt. Alvast bedankt.
tinus1969
5 jaar geleden
@PJJMulder: https://en.wikipedia.org/wiki/Skene%27s_gland
tinus1969
5 jaar geleden
@gonna, gha met die klacht van''moelijk plassen' naar de huisarts. begin niet (of iig niet meteen) over kanker, en zeker niet over prostaatkanker, want dat vertroebelt het gesprek met de huisarts maar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de link.
Ik begrijp het nu. Alleen moet mevrouw zich daar niet druk om maken. De prostaat noemen ze wel een klier, maar is een klein orgaan. Waar jij op duidt, zijn echt kliertjes, geen orgaan. Deze zorgen inderdaad voor vocht in de vagina. Dat kan ze beter vergelijken met zweten uit klieren enz.
Is niet naar jou, maar naar mevrouw.
Nee, u krijgt geen kanker op die plek.
Laat deze gedachte los.
Ik zal het vanuit een aantal kanten belichten:
Allereerst is prostaatkanker een vorm die alleen voorkomt bij mannen, omdat vrouwen geen prostaat hebben. Prostaatkanker heeft ook geen koppeling met een andere kankersoort (bij vrouwen). Borstkanker en eierstokkanker hebben dit bijvoorbeeld wel. De genetici weten geeneens welke mutatie in het gen eventuele erfelijke prostaatkanker kan veroorzaken. De wetenschap gaat er vanuit dat je erdoor wordt getroffen. Komt het vaker voor in een familie (mannen) dan zou er erfelijkheid kunnen meespelen. Nogmaals, de mutatie is nog niet ontdekt. Prostaatkanker is dus een vorm apart.
https://www.kanker.nl/kankersoorten/prostaatkanker/wat-is/erfelijkheid-en-prostaatkanker
De urinewegen en geslachtsorganen in dat gebied verschillen heel duidelijk.
De urinewegen van een man en vrouw zijn eigenlijk gelijk. Alleen zie je bij de man duidelijk de prostaat zitten om de plasbuis. Een vrouw heeft daar gewoon geen orgaan, klier etc.
Verder valt de prostaat onder de geslachtsorganen/voortplantingsorganen. Vrouwen hebben daar wel natuurlijk de baarmoeder, eileiders en eierstokken zitten. Deze bevinden zich op een hele andere plek. Wel in dezelfde ruimte, de onderste bekken.
Ik zal er zo een foto bijdoen, waarop dit duidelijk is te zien.
Dan de problemen met plassen. Omdat de prostaat om de urinebuis zit bij de man, (zie het als een walnoot met een opening, waardoor een rietje loopt) kan deze plasproblemen geven indien hij vergroot. Meestal is deze vergroting goedaardig, maar soms ook kwaadaardig. Eigenlijk logisch dat die verdikking rondom de plasbuis het plassen moeilijker maakt en de straal kan onderbreken.
Plasproblemen bij vrouwen hebben een hele andere oorzaak. De blaas kan zich plotseling samentrekken ( het tegenovergestelde van incontinentie). Een vrouw heeft een verzakking, waardoor bijvoorbeeld de baarmoeder tegen de blaas duwt. Er kunnen steentjes zitten in de urinewegen. Eigenlijk zijn de oorzaken divers.
Kortom, laat kanker los.
Indien u vervelende klachten heeft, ga naar de huisarts. Misschien moet u ook naar de uroloog, maar de gynaecoloog zou ook goed mogelijk kunnen zijn.
Toegevoegd op 25 maart 2019 13:43: afbeelding
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
gonna
5 jaar geleden
Oké ik begrijp het nu en dank u wel voor de moeite
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel graag gedaan!