Loop ik risico op hiv als er in min gezicht gespuugd is?

Hallo, ik ben dus een tijd geleden in het gezicht gespuugd en ben bang dat er bloed bij zat want het is in mijn mond en oog gekomen, als er bloed bij had gezeten. Hoe groot is dan mijn risico op hiv en moet ik me laten testen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
7.2K
Erna55
6 jaar geleden
https://aidsfonds.nl/onze-aanpak :
- Hiv kan niet door de huid naar binnen dringen. Ook niet als jouw huid in aanraking komt met een wondje van iemand met hiv. Zelfs wondjes op elkaar vormen geen risico. Wil hiv een kans maken, dan moet er contact zijn tussen twee verse, flinke, open wonden waar bloed uitstroomt. -

Antwoorden (2)

De kans is zo goed als onbestaande:
Ook via tongzoenen, toiletgebruik, gebruik van hetzelfde bestek of glas, een niesbui of een hoestbui waarbij u spetters van een aids-geinfecteerd persoon in het gezicht krijgt, loopt u geen risico. De concentratie van het virus in het speeksel is te laag om te kunnen besmetten en het virus leeft niet verder in de buitenlucht om daarna iemand te besmetten.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar stel dat er bloed bij zat, wat dan?
Het zou kunnen. Maar de kans dat je door bijten, spugen, prikken en krabben een andere ziekte oploopt is groter dan de kans op hiv. Bijvoorbeeld hepatitis B.

Het RIVM heeft daar een mooie tabel voor en deze kan je hier vinden:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/prikaccidenten
Iets verder naar beneden staan 2 links. Deze gaan naar een PDF bestand. De tweede: Samenvatting prikaccidenten (tabellen)
Deze geeft het overzicht van de risico's voor Hepatitis B/C en HIV.

In jouw geval, met bloed: hoge kans op hepatitis B, kleine kans op hepatitis C en kleine kans op HIV.

Zonder bloed: kleine kans op hepatitis B en verwaarloosbare kans op hepatitis C en HIV.

Ik zou in jouw plaats gewoon voor mijn eigen gemoedsrust een test laten doen. En als de uitslagen negatief (dus positief voor jou) zijn eventueel laten inenten tegen hepatitis B.
In de tabel moet je kijken naar punt 4 en 5. Niet naar punt 1.

Je oog valt onder slijmvlies en niet onder "intacte huid"
Je oog valt onder slijmvlies en niet onder intacte huid.
En de mond natuurlijk helemaal.
Toegevoegd op 12 april 2018 16:07: tekst