als een virus zich voortplant is dit dan een exacte kopie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
LeonardN
6 jaar geleden
Vaak wel of zodanig een kopie dat de werking en bestrijding voor alle kopieën werken. Soms zit er echter een mutatie tussen waarbij werking soms maar bestrijding vooral anders is. Maar +GV ik durf niet keihard te zeggen dat ze normaliter 100% identiek zijn.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Interessante vraag inderdaad. Hoe vaak treedt er überhaupt een mutatie op? Zijn dat uitzonderingen, of komt het relatief veel voor maar hebben de meeste mutaties weinig gevolgen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
>99% is een exacte kopie.
Maar die minder dan 1% zijn heel veel mutaties.
ik heb geen idee van exacte getallen, ik denk nog een stuk minder dan 1% en dat zal van veel dingen afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld door het gebruik van antibiotica worden een virus "geholpen" om sneller te muteren. Mutaties zijn geen uitzonderingen, virussen kunnen snel veranderen en/of zich aanpassen en dat komt door mutaties.

Antwoorden (1)

Eerst even muggenziften: een virus plant zich niet voort. Een virus dringt een cel binnen en gaat daarbij zelf verloren. Vervolgens is het de cel die nieuwe virusdeeltjes maakt. Je kunt dus zeggen dat een virus zich niet voortplant, maar dat een virus postuum opdracht geeft nieuwe virussen te maken.

Maar dit terzijde.

De meeste virussen geven opdracht tot het maken van een exacte kopie, en dit gebeurt ook. Het mazelenvirus is hiervan een voorbeeld: dat muteert niet tot nauwelijks.

Andere virussen geven weliswaar een opdracht, maar de kopie is veel variabeler. Dit kan aan vele oorzaken liggen, maar dat is een ander verhaal. De kopieën zijn dan niet exact: ze lijken behoorlijk op het origineel, maar zijn toch echt verschillend. Het griepvirus is hiervan een voorbeeld - dit is de reden dat het zo moeilijk is een goed werkend griepvaccin te maken.

Het antwoord op je vraag is dus dat het van virus tot virus verschilt.