Hoe herken je tetanus?

Zo eigenwijs als ik was, heb ik geen tetanusprik gehaald.
Aangezien ik op de site van de overheid las dat de prik minimaal 10 jaar geldig is en ik nu 19 ben dacht ik dat het wel goed zou zijn.
Ben op straat gevallen en heb nogal een diepe wond.
Uiteraard wel schoongemaakt en betadine op gedaan.

De val was vrijdag, zou ik op een manier kunnen zien of ik tetanus heb?
Of zou die prik inderdaad nog wel bescherming bieden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tetanus is een leuk onderwerp om je in te verdiepen.
Bijzonder ingewikkeld, vooral over het nut van de inenting is veel te lezen. Maar om het eenvoudig te houden: heeft de wond flink gebloed dan hoef je je weinig zorgen te maken.

Antwoorden (1)

De tetanusbacterie scheidt een gif af dat de werking van de zenuwen die instaan voor de spiercontrole blokkeert.
Na enkele dagen tot weken verspreidt de bacterie zich in het lichaam, met een algemene infectie tot gevolg. De eerste tekenen zijn vaak stijve kaakspieren en hoofdpijn. Het kan zo erg zijn dat de kaakspieren volledig verkrampen en je de mond niet meer kunt openen. Je kunt ook koorts hebben. Daarna ontstaan algemene onwillekeurige spiersamentrekkingen (spasmen). Deze beginnen doorgaans in de buurt van de wonde. Aantasting van de ademhalingsspieren kan de ademhaling bemoeilijken en tot de dood leiden.
De tetanusbacterie ontwikkelt zich gemakkelijker in een zuurstofarme omgeving, zoals bij diepe wonden (steek- of bijtwonden), en wonden veroorzaakt door roestige nagels, splinters en doornen. Bij dit soort letsels sluit de wonde zich terug, maar blijft het besmette vuil in het weefsel zitten.

Dankzij het rijksvaccinatieprogramma ben je officieel inderdaad tot je 19e jaar beschermd tegen tetanus. Recent onderzoek heeft aangetoond dat je waarschijnlijk veel langer beschermd bent.

Maar als je helemaal zeker wilt zijn: ook 24 uur na de verwonding kan het nog zin hebben boostervaccinatie bij de huisarts te halen.
SimonV