Waarom komen verkoudheden en griep doorgaans in de wintermaanden voor?

En komen die dan ook minder of zelfs niet voor in gematigder klimaten zoals bijvoorbeeld de Canarische eilanden waar het het hele jaar rond om en bij de 25 graden is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (3)

Als je het artikel van weeronline leest zou je wel zeggen, dat het vooral klimaatgebonden is en daarom bij ons vooral in de wintermaanden voorkomt..

https://www.weeronline.nl/De-invloed-van-het-weer-op-griep-en-verkoudheid/4413/0
De invloed van het weer op griep en verkoudheid
Weeronline.nl berekent vanaf nu de kans op griep- en verkoudheid naar aanleiding van het weer. In de winter heeft onze weerstand het namelijk vaak zwaar te verduren. Hoe komt dit?
Droge lucht verzwakt ons afweersysteem
Koude lucht kan minder vocht bevatten. Hierdoor is de absolute vochtigheid lager dan in de zomer. Over het algemeen is de lucht in de winter dus relatief droog. In droge omstandigheden zijn we vatbaarder voor verkoudheid en griep. Dit komt doordat:
Het uitdrogen van slijmvliezen ervoor zorgt dat we minder speeksel produceren. Een vochtige neus en keel vangt normaal gesproken veel virussen uit de lucht op. Wanneer keel en neus uitdrogen verzwakt ons afweersysteem.
Virussen in koude omstandigheden makkelijker overleven. In droge omstandigheden kan er minder waterdamp hechten aan de virusdeeltjes, waardoor ze minder zwaar worden en dus makkelijker door de lucht kunnen zweven.
Kou en gebrek aan zonlicht
Storm, regen, kou, grote temperatuurwisselingen en weinig zonlicht zijn factoren die kunnen bijdragen aan een verminderde weerstand. Het gebrek aan zonlicht zorgt voor een verlaagd vitamine D gehalte. Storm, regen en lage temperaturen zorgen voor afkoeling van het lichaam, waarmee een aanval wordt gedaan op de weerstand.
Koude lucht vernauwt de bloedvaten in de bovenste luchtlagen. De afweercellen in de bloedvaten kunnen zo minder snel bij de plaats komen waar virussen actief zijn. Koude omstandigheden kunnen ons afweersysteem dus verzwakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verslechterd immuunsysteem. Verkoudheid heeft niks met kou te maken, maar met je immuunsysteem. In de winter krijg je minder zon (vitamine D)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
eshynl
6 jaar geleden
Een verminderde aanmaak van vitamine D, en meer tijd spenderen binnen. Op kantoor en thuis hopen bacteriën zich makkelijker op, en groeien makkelijker als de kachel aan staat. In de zomer spendeer je minder tijd binnen, waardoor je minder in contact komt met (schadelijke) bacteriën.
Denk ook aan je winterjas, sjaal etc. Die trek je de hele winter dagelijks aan, hang je thuis lekker warm weg, en is dus een ideale kweekvijver voor bacteriën. In de zomer draag je vaak geen jas, en dus vaker een volledig schone outfit.
Influenza komt in gebieden met een gematigd klimaat alleen in het winterseizoen (november - maart) voor. In het zuidelijk halfrond valt het griepseizoen wanneer het daar winter is (maart-november). In tropische gebieden daarentegen, komt het het hele jaar rond voor.
Waarom wij alleen 's winters met influenza te maken hebben komt waarschijnlijk doordat we in koude periodes meer binnenshuis met elkaar doorbrengen en het virus in de koude vochtige buitenlucht langer kan overleven.
fremar