Kan het enzym ADH gebruikt worden om alcoholvergiftiging tegen te gaan?

Ik heb geleerd dat ADH alcohol afbreekt. Stel dat een persoon een hoog promillage aan alcohol in zijn bloed heeft, kan er dan ADH toegevoegd worden zodat dit alcohol wordt afgebroken? En hoe zou je dit dan moeten doen? en wat zijn de voor/nadelen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
3.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Spelen met de natuurlijke enzym balans veranderd ook de risico op kanker.
Beter is het gewoon om alcohol (gif voor ons lichaam) te mijden.. :)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2659709/
TurfGraver
7 jaar geleden
Overigens, de ADH in nodig in je lever (cellen) om zijn werk te doen. Met inname via pil zal het je lever niet bereiken en verteerd worden voordat het daar is.
Leesvoer:
http://www.popsci.com/article/science/why-there-no-pill-asian-glow
Cryofiel
7 jaar geleden
Precies - enzymen zijn gewoon eiwitten, en eiwitten worden in de maag verteerd. Enzymen innemen via de maag is dus zinloos. Het enige dat mogelijk helpt is een 'retard'-pil. Die bevat een laagje dat bestand is tegen het maagzuur, en dat pas in de darmen wordt afgebroken. Maar ook dan is het maar de vraag of een enzym in de darmen brengen wel zinnig is.

Antwoorden (2)

Daar WORDT het voor gebruikt ; als je dat niet in je lichaam had (je maag en je lever) zou je van een klein beetje alcohol al een vergiftiging oplopen. ADH maakt dat we het überhaupt kunnen verdragen.

Je kunt het NIET extra slikken of toedienen ofzo om je een stuk in de kraag te zuipen en dan hopen dat je de volgende dag een blaastest doorstaat. Het is echt gewoon een lichaamseigen groep enzymem, die je niet in een potje of pilletje kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, omdat een deel van de klachten juist ontstaan door aceetaldehyde (het eerste afbraakproduct van alcohol). Je zou dan ook de hoeveelheid Acetaldehyde dehydrogenase moeten verhogen.
Dan is het gevolg, dat alcohol snel wordt afgebroken tot azijnzuur. Azijnzuur wordt omgezet in vet. Het netto gevolg is, dus, dat je niet dronken wordt, maar wel dik.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:lol: