Kan aids overgedragen worden door drank zuigen aan hetzelfde rietje door verschillende personen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

Nee.
Aids wordt niet overgedragen door speeksel.

---------In de dagelijkse omgang tussen mensen loop je geen enkel risico op een hiv-infectie. Omdat aids een ernstige ziekte is, is er veel angst voor een infectie met hiv. Om je gerust te stellen, geven we hier een opsomming van manieren waarop je geen hiv krijgt:

Je krijgt geen hiv van:
> Huidcontact. Je kunt elkaar gerust een hand geven en omhelzen. Hiv kan niet door de huid naar binnen dringen. Ook niet als jouw huid in aanraking komt met een wondje van iemand met hiv. Zelfs wondjes op elkaar vormen geen risico. Wil hiv een kans maken, dan moet er contact zijn tussen twee verse, flinke, open wonden waar bloed uitstroomt.
> Zoenen en tongzoenen. Via speeksel kan hiv niet worden overgedragen.
> De wc-bril of andere gebruiksvoorwerpen. Het virus kan buiten het lichaam niet blijven leven, dus ook niet op kopjes, bestek, beddengoed.
> Via fitnessapparaten/in de sportschool. Via zweet wordt geen hiv overgedragen. Hiv overleeft ook niet in een bloedspat.
> Via tandartsgereedschap. Een tandarts bedient elke klant met schoon gereedschap.
> Via uitademing. Hiv verplaatst zich niet via lucht.
> Via hoesten en niezen. Hiv verplaatst zich niet via lucht en kan niet door speeksel worden overgedragen.
> Eerste hulp verlenen. Als je de normale hygiëne in acht neemt, kan er niets gebeuren. Wees altijd voorzichtig met bloed.
> Door insecten. De hoeveelheid bloed die een mug opzuigt is te klein om iemand anders te infecteren. Bovendien kan hiv niet overleven in het bloed dat een mug opzuigt.
> Via etenswaren.