Kan je ziek worden als je weinig 'frisse' lucht krijgt?

Mijn moeder zegt dat ik ziek word dat ik te weinig buiten kom, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag!

Het beste antwoord

Lucht in huis kan opgebruikt zijn bij slechte ventilatie, daarbij neemt het zuurstofniveau af en komt er veel stof en bacterien in de lucht.
Dat komt deels doordat we zelf huidschilfers loslaten en deze zijn een voedingsbron voor micro-organismen, waaronder ziekteverwekkers.
Daarnaast is er buiten UV in het daglicht die de aanmaak van vit D (ook in de winter) stimuleert en zorgt het fellere daglicht zelf voor de aanmaak van serotonine in de hersenen waardoor je je beter en gelukkiger voelt.
Ook de beweging buiten stimuleert tal van lichaamsprocessen.
Er zijn nog veel meer argumenten om minstens een half uur per dag buiten te zijn maar die kom je wellicht in volgende antwoorden tegen.
Dus naar buiten is het beste advies!!

Toegevoegd na 1 minuut:
om gezond te worden/blijven.
Dus van teveel binnen zitten gaat je gezondheid achteruit en kun je gemakkelijker ziek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja voor jou wel als kind. Maar als volwassen is het niet zo erg... Ik zou als ik jou was wel even even meer afspreken met vrienden dan heb je toch ook genoeg frisse lucht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Leg eens uit Sabrine?
Waarom maakt het verschil of je volwassen bent of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volwassenen hebben ook frisse lucht nodig hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou en of! iedereen heeft frisse lucht nodig,en goed ventileren in huis is ook belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heeft iedereen frisse lucht nodig maar als je van kinds af aan niet genoeg frisse lucht neemt wat zou er dan gebeuren als je volwassen word. Je krijgt ademhalingsproblemen. Volwassen hebben natuurlijk ook nodig maar niet zo veel als de kinderen
Je moeder heeft Absoluut gelijk, frisse lucht doet wonderen. Ik weet van mezelf dat als ik een paar dagen niet naar buiten ga dat ik dan heel erg depressief en chagrijnig en vooral heel erg hoofdpijn krijg. Je moet per dag minimaal een half uur naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet ook het zonlicht buiten niet! Essentieel voor een mens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moeder heeft gelijk, maar toch ook niet. Je wordt niet ziek door binnen te zitten. Er zwermen binnen geen enge virussen of zo rond die je voortdurend proberen aan te vallen.
Maar het is voor je gezondheid wel zeer bevorderlijk om regelmatig een tijd buiten te zijn, het liefst in beweging. Hoeft niks bijzonders te zijn, gewoon wat in de tuin rommelen, op de fiets naar school, een stuk lopen met de hond. De voordelen zijn de frisse lucht, je ademt veel dieper door, je krijgt licht en zonneschijn op je, de beweging is goed voor je lichaam.
Bovendien bouw je zo meer weerstand op, waardoor je minder vatbaar bent voor ziektes.

Nu zou het kunnen dat je moeder eigenlijk bedoelt: kom eens achter die pc vandaan en ga wat anders doen... Veel jonge mensen zitten om die reden teveel binnen, en ze zitten dan nog stil ook. Het zou dus best kunnen dat je moeder in wezen wel een punt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je eerst weten wat weinig en wat genoeg of veel is in dit verband.
Als kind was ik ook meer buitend an als puber,als je de leeftijd van buitenspelen ontgroeit.
Wat niet wegneemt dat een frisse neus halen wel lekker is. Maar hoelang dat moet duren? geen idee
13 jaar geleden
Ja voor je weerstand is het goed om veel in de gezonde buitenlucht te zijn .Strand,bossen,en lekker wandelen of fiefsen.Je weerstand gaat beslist achteruit als je weinig frisse lucht krijgt.Dus ja je kan ziek worden van te weinig frisse lucht. harriet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kind kan best ziek worden als het geen frisse lucht krijgt. voor volwassenen is het alleen maar vervelend.