Kan dit zomaar?

kan iemand 2 weken geveld zijn door malaria en dan weer gezond zijn
ik ben bang dat de mensen in de buurt ziek worden
iemand gaat vanuit nederland naar een derdewereld land
loopt daar binnen 2 weken malaria op en komt na 3 weken gezond weer op de proppen .
ik snap dat niet .
er is toch iets als incubatietijd? dan is de besmetting hier opgelopen.
er is niemand in de omgeving die zo een intelligente vraag gesteld heeft.

Toegevoegd na 19 uur:
met ""hier""bedoel ik dit land
lees de reactie hieronder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Malaria is niet besmettelijk bij onderling menselijk contact. Slechts een speciaal type mug, de “Anopheles muskiet” kan malaria van mens op mens overbrengen. In Nederland komt dit type mug erg weinig voor. De kans is dus zeer klein dat anderen gevaar lopen besmet te worden met malaria.
Ongeveer 12 dagen (variërend van 7 tot 18 dagen) na de beet van de mug die de malariaparasieten in de bloedbaan brengt, beginnen de klachten en verschijnselen: koorts, hoofdpijn, spierpijn, malaise, hoesten, misselijkheid, soms braken en diarree. Aanvankelijk lijkt het vaak op “griep”.
Als een aanval van tropische malaria (Plasmodium falciparum-infectie) afdoende behandeld en genezen is, is deze ook definitief over en komt niet meer terug.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik dacht dat je malaria zo ongeveer je hele leven houdt, soms heb je er last van, soms merk je er niets van
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om dat jij dat gelooft, Haydy, als de dokter het maar gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het geheel met momopoyolo eens.
Sorry, maar zo'n intelligent vraag is dit niet.

De gangbare manier van overdracht is door een muggenbeet, maar besmetting kan ook via vuile naalden of via bloedtransfusie geschieden.
De incubatietijd, de tijd tussen een besmettende steek en het uitbreken van de ziekte ligt gemiddeld tussen 10 dagen en 4 weken

Nee, de besmetting is niet hier - in Nederland - opgelopen.
In de periode 1945-1955 werd malaria in Nederland uitgeroeid door effectieve behandeling van patiënten met chloroquine en bestrijding van muggen met DDT.

Malaria komt alleen voor in die gebieden waar anophelesmuggen aanwezig zijn.
Tijdig herkende malaria is perfect te behandelen, zonder gevaar voor terugkerende aanvallen. "Eens malaria, altijd malaria" is een fabel.

"Mensen in de buurt" worden er niet ziek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of iemand 2 weken geveld kan zijn door malaria en dan weer gezond kan zijn:

Indien dat onmogelijk is, moet u onmiddellijk zelf met een noodbehandeling starten
De dosis bedraagt 500 mg per dag eenmalig (indien onvoldoende beterschap de behandeling voortzetten voor een totale duur van 2 à 3 dagen).

Stap 1 : De mens wordt geïnfecteerd met een parasiet door een beet van de malariamug.
Stap 2 : De parasiet nestelt zich in een korte tijd, binnen een half uur, in de lever.
Stap 3 : De parasiet vermenigvuldigt zich razendsnel. Sommige parasieten blijven in de lever achter en kunnen soms jaren later nog malaria veroorzaken.
Stap 4 : Na ongeveer een week komen de parasieten vanuit de lever in de bloedbaan terecht en infecteren de rode bloedcellen waar de vermenigvuldiging doorgaat.
Stap 5 : Na ongeveer 2 à 3 dagen barst de rode bloedcel open en de vrijgekomen parasieten infecteren weer andere rode bloedcellen.
Stap 6 : Deze cyclus herhaalt zich, waardoor het aantal parasieten exponentieel toeneemt. Het openbarsten van de rode bloedcellen gaat gepaard met de bekende malaria- verschijnselen, zoals koorts en koude rillingen

Kort rekensommetje leert snel dat je na anderhalve week verschijnselen kan vertonen en dat je daar als je er snel bij bent binnen een paar dagen flink van opgeknapt kan zijn.

Kortom: Ja dat is mogelijk.
13 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten malaria, veroorzaakt door verschillende soorten plasmodia, de parasiet die malaria veroorzaakt.

Malaria tropica, veroorzaakt door de Plasmodium falciparum, begint met een grillig verlopende koorts na een incubatieperiode van minimaal zeven dagen. De andere soorten malaria veroorzaken een regelmatig koortspatroon, met aanvallen om de derde of de vierde dag, afhankelijk van de ziekteverwekker. De incubatietijd bij deze varianten is tien tot veertien dagen.

Malaria kan niet van mens tot mens overgebracht worden en in Nederland kun je ook niet besmet raken.

Als je naar een land gaat waar veel malaria voorkomt doe je aan malariaprofilaxe.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je zou dus aan die persoon kunnen vragen welke vorm hij/zij gehad heeft, malaria tropica, tertiana (vivax of ovale) of quartana. Overigens, voordat je erachter bent wat je mankeert bij koorts ben al gauw een paar dagen verder, zeker bij de grillig verlopende tropica. Het kan wel maar het is allemaal wel een heel toevallige loop van omstandigheden, dunkt mij. Heeft die persoon zich tijdens het verblijf in het buitenland ziek gemeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik snap niet dat je dit "zo een intelligente vraag" vind. Gewoon even googelen had minder tijd gekost dan deze vraag te posten.

Tijdens mijn laatste reis naar Afrika hadden maar liefst twee mensen in de groep van 14 Malaria (waaronder de reisleider).
Het komt heel plotseling opzetten, tussendoor heb je momenten dat je je beter voelt en daarna kun je weer niets omdat je het zo koud en warm hebt.

Eén van de twee was er met twee weken vanaf en heeft er daarna ook nooit meer last van gehad.
De andere is een week of 4 uit de roulatie geweest en heeft er verder ook nooit meer last van gehad, dus ja: je kunt heel snel weer beter zijn.

En malaria is absoluut NIET besmettelijk, dus je hoeft je al helemaal geen zorgen te maken over je eigen gezondheid.