Kunnen mijn vaste partner en ik elkaar nog besmetten als we allebei herpes type 1 hebben?

Ik heb enkele weken geleden herpes type 1 ( koortslip) overgekregen van mijn partner op mijn schaamlippen.
Op internet heb ik gelezen dat herpes als geslachtsziekte ten alle tijde besmettelijk zou zijn, ook in geval wanneer je klachtenvrij bent. Nu vraag ik mij af of dat ook geld wanneer we allebei het herpes virus hebben. Alleen ieder op een andere plek. Moeten we nu voortaan altijd met condoom vrijen of is de kans van besmetting nihil als we het allebei hebben?
Immers als men een koortslip heeft, kan je ook gewoon zoenen bij geen klachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
9.8K

Antwoorden (2)

Ja, want het virus blijft aanwezig. Als een van beiden een actieve uitbarsting heeft, moet je oppassen: een besmetting aan de mond kan bij orale seks overgaan op de genitaliën (en andersom).
Als je het heel precies wilt weten, adviseer ik je het bij de huisarts of de GGD na te vragen.

"Infecties met het herpes simplex virus zijn zeer algemeen. Er worden 2 herpes simplex virussen (HSV) onderscheiden. HSV-1 dat vooral bekend is als veroorzaker van de zgn. "koortslip" en het HSV-2 dat meer geassocieerd is met herpes genitalis. Ongeveer 75% van de genitale herpes infecties wordt veroorzaakt door het HSV-2. De overige 25% door het HSV-1 virus.

Na de infectie blijft het virus levenslang aanwezig in de huidzenuwen in het genitaal gebied. Vanuit deze schuilplaats kan het steeds weer naar de huid en slijmvliezen migreren en daar de klachten van pijn en blaasjes geven. Bij een groot deel van de mensen die met het HSV-2 is geinfecteerd treden dergelijke uitbarstingen van het virus nooit op en velen weten daarom ook niet dat zij het virus bij zich dragen.

Naar schatting is 5-10 % van de volwassen populatie besmet met het HSV-2.

Het virus is zeer kwetsbaar en zal buiten de huid of slijmvliezen zeer snel doodgaan. Overdracht van het virus vindt daardoor vrijwel uitsluitend plaats bij direct contact met geinfecteerde huid of slijmvlies. In het geval van genitale herpes gaat het daarom bijna altijd om sexueel contact (genitaal-genitaal of mond-genitaal).

De kans op overdracht is vooral groot wanneer er sprake is van een actieve uitbarsting van het herpes virus. Toch is het ook mogelijk dat in de 'rustperiode' wanneer het virus zich heeft teruggetrokken in de zenuwen, kleine hoeveelheden virusdeeltjes op de huid en slijmvliezen aanwezig zijn. Daarom kan ook wanneer de sexuele partner geen actieve herpesinfectie heeft zijn of haar partner met het virus besmetten (in het Engels: silent shedding). Vooral in de aanloop naar een nieuwe uitbarsting van het virus kunnen reeds veel virusdeeltjes op de huid en slijmvliezen aanwezig zijn zonder dat er al van klachten sprake is. De kans op besmetting van de sexuele partner is dan aanzienlijk."

http://www.huidinfo.nl/herpgeni.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een herpes simplex is alleen besmettelijk als je daadwerkelijk de 'koortslip' hebt. Heb je geen koortslip, ben je niet besmettelijk. Je kunt jezelf en je partner wel op andere plekken besmetten, als je een koortslip hebt.
Let wel, er zijn twee type simplex virussen nl type 1 en type 2. Type 1 wordt gezien als de koortslip en type 2 als de genitale variant. Niks is echter minder waar, zowel 1 als 2 kunnen op beide plekken voorkomen. Waarbij 2 hardnekkiger is dan 1. Een eerste besmetting met het simplex virus kan heel heftig verlopen -zeker bij type 2- dit wordt een primo infectie genoemd. Heb je vaak last van de herpes,dan kun je een onderhoudsdosering zelitrex of zovirax tabletten vragen bij de HA.