Wat is het verschil tussen familiair aangelegd en erfelijkheid?

Mijn moeder heeft Osteoporose en ik heb osteopenie (de voorloper van Osteoporose). Ik heb vroeger heel vaak iets gebroken en ben nu preventief bezig met vitamine D + kalk en elke dag een stuk makreel om erger te voorkomen. Mijn dochter van 20 heeft ook al vaak iets gebroken; grote teen, 3x arm. Praat je dan over familiair aangelegd of erfelijkheid? En is het voor haar ook raadzaam om preventief Vitamine D + Calicium te slikken en elke dag een stukje vette vis te eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
8.7K

Het beste antwoord

Familiaire aanleg en erfelijkheid zijn eigenlijk hetzelfde en worden vaak door elkaar gebruikt. De nuance zit hem vaak in het gegeve dat erfelijkheid vaak betrekking heeft op één (afwijking aan een) gen, met één bepaald ziektebeeld, en familiaire aanleg meer wordt gebruikt voor aandoeningen waarbij meerdere componenten en vaak zelfs meerdere (verwante) ziektes zijn betrokken. Ook kan daarbij een sociale factor in het spel zijn, zoals e aanleg om dik te worden in families waar erg veel wordt gegeten.

Een andere nuance is dat je in het geval van (rechtstreekste) erfelijkheid een bepaald gen wel of niet erft en als dat wel het geval is, vroeg of laat ook de ziekte krijgt (bijvoorbeeld bij Huntington), terwijl bij aanleg levensstijl een enorme invloed kan hebben op het wel of niet ontwikkelen van de aandoening ; hart- en vaatziekten bijvoorbeeld, of diabetes.

Of de gevoelige botten in jou geval aanleg / erfelijkheid zijn, is door een leek zo niet vast te stellen. Daarvoor zul je een gronding genetisch onderzoek moeten doen, met dikke kans dat er niks uitkomt omdat we niet precies weten welke genen er (allemaal) bij betrokken zijn. De relatie tussen voeding, beweging en hormonen en osteoporose is echter wel redelijk bekend, en daar zouden erfelijke danwel aangeleerde componenten in kunnen zitten.

Voor je dochter is het - aanleg of niet - sowieso verstandig voldoende vitamine D (daglicht) en calcium (voedsel) binnen proberen te krijgen, en twee keer in de week (niet dagelijks ; veel te vet) vette vis. Zoals voor iedereen eigenlijk. Of ze ook preventief moet slikken, kan ze het beste overleggen met de huisarts. Een beetje vitamine D als de R in de maand is kan nooit kwaad, maar zoals van alle vitamines kun je er beter niet zondermeer extreme hoeveelheden van slikken zonder voorschrift. Vitamine D kun je namelijk overdoseren, waardoor calcium (!) uit de botten verdwijnt !! Het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een +
met kleine nuance dat bij veel erfelijke ziektenbeelden meerdere genen, betrokken zijn. Meestal wordt bedoeld bij verschil erfelijk aanleg versus erfelijk: Bij erfelijke aanleg: dan kun je deze ziekte krijgen, maar het hoeft niet. Vaak is onduidelijk waarom iemand deze ziekte wle of niet krijgt.
Bij hart en vaatzieken en verhoogde (erfelijke) kans op het krijgen ervan, zijn lifestyle (eten,drinken, bewegen) van belang. Maar bij veel ziekten met een erfelijke aanleg (bijvoorbeelde de vele auto-immuunziekten) is het meer een kans proces.
Je hebt gewoon de pech op een moment om veel stress te hebben, een infectie te krijgen, etc... Een uitlokkend moment, waar je weinig aan kan doen. Hetgeen weinig met lifestyle te maken heeft. Wetenschappers hebben weliswaar theorieën, maar nog geen antwoorden waarom iemand de ziekte wel/niet krijgt en wat de uitlokkende factoren zijn. Bij een erfelijke ziekte: dan krijg je deze ziekte vroeg of later. Je kunt het niet voorkomen. Je ouders hebben deze ziekte zelf, of zijn drager (zonder zelf ziek te zijn) van deze ziekte. Je hebt deze ziekte dan van de ouders geerfd.