Wordt je met kouder weer sneller verkouden of ziek? Zo ja, waardoor komt dat?

Het lijkt zo te zijn dat de meeste verkoudheden en griepjes voorkomen in de herfst en winter. Maar is dat ook zo, en vooral waardoor komt dat?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja men zegt niet door het kou vatten . Of op de tocht zitten . Maar waar wel van ? Men zegt dat men in de winter vaker bij elkaar zit en door het verwarmen en stoken . Tja ik heb toch m'n twijfel . Het zou niet onmogelijk zijn een combinatie dus niet het kou vatten :) maar op moment dat je lichaam bezig is de kou te weren kan het mogelijk niet de energie opbrengen om de binnenstormende virussen soldaat te maken . Het hangt gewoon in de lucht zegt men . Is die koudere lucht mogelijk prettiger voor die virussen omdat er minder vocht in zit ? Of waait de wind dan meer in de straal stroom uit China ?!?? Wat daar komen de nieuwe virussen vaak vandaan . Of zijn onze slijm vliezen vatbaarder bij koudere lucht ik denk het laatste . Ik ben nieuws gierig naar een wetenschappelijk antwoord met uitleg .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Herfst en winter "winnen" maar het verschil is niet zo groot. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/44141-verkoudheidsvirus.html
Rhinovirussen, die naar schatting 30 to 40% van de verkoudheidziekten veroorzaakt, zijn het actiefst in de lente, zomer en het vroege najaar.
(met meer uitleg in de link)

Antwoorden (2)

Hoi Erotisi,

Elk virus heeft een optimum-temperatuur en dito vochtgehalte. Griep en enkele andere virusinfecties doen het bij koud en vochtig weer beter dan als het warm en droog is. Zie de bron. Het is dus gewoon 'de aard van het beestje' al moet je dat laatste woord niet te letterlijk nemen.

Toegevoegd na 44 seconden:
Dus antwoord op je hoofdvraag: ja. uitleg zie boven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
grappig dat je in je antwoord de nadruk legt op het virus zelf en in je bron de nadruk wordt gelegd op de verminderde weerstand. Zal beide wel van toepassing zijn dan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik meende dat de belangrijkste factor was dat mensen veel meer bij elkaar binnen zitten en elkaar daarom simpelweg makkelijker kunnen aansteken.
Heb overigens werkelijk geen idee waar ik die wijsheid (als daar al sprake van is) vandaan heb. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En komen griep en verkoudheid dan ook bovengemiddeld veel voor in landen als IJsland?
Ja, met koud weer wordt je eerder ziek dan met warm weer, maar het verschil is veel minder groot dan vaak gedacht wordt. Er zijn mij twee factoren bekend die hier een bijdrage aan leveren; beide zijn door anderen al genoemd.
Ten eerste overleven rhinovirussen (de belangrijkste verwekkers van een normale verkoudheid) en influenzavirussen (de verwekkers van de griep) en veel andere virussen die bovenste luchtweginfecties (wat in de volksmond wel aangeduid wordt als 'griepje') beter in een koele omgeving, liefst wat vochtige omgeving.
Ten tweede gaan we bij slecht weer (of dat nu kou is of regenachtig weer) vaker binnen en relatief dicht bij elkaar zitten waardoor besmetting onderling makkelijker plaatsvindt.
Deze twee tezamen verklaren waarom dit soort infecties vooral in de lente, herfst en in mindere mate de zomer voorkomen. Juist 's winters is de lucht eigenlijk weet wat te koud en te droog en iedereen binnen een gezin heeft de daar heersende virussen al doorgemaakt en heeft daar dus weerstand tegen opgebouwd.

Het is mijn indruk (maar dat kan ik niet hard maken) dat de tweede factor de belangrijkste van de twee is. Ouders van wie de kinderen naar een kinderdagverblijf gaan kunnen daar over het algemeen over meepraten en dan maakt het eigenlijk niet uit of het goed of slecht weer is. In koude gebieden komen luchtweginfecties ook niet meer of minder voor dan in warmere streken.

Ik denk dat het ook belangrijk is om te beseffen dat kou (vooral als het ook nog eens droog is) het neusslijmvlies wat irriteert. Door deze irritatie wordt er op het slijmvlies een waterig soort snot geproduceerd wat makkelijk naar buiten loopt. Op zo'n manier ontstaat er dan dus een loopneus. Deze klachten nemen weer af als je uit de kou bent. Veel mensen interpreteren zo'n loopneus ook alsof het een verkoudheid is; aangezien er geen virus (of enige andere infectie) speelt is dit niet terecht. Dit draagt wel weer bij aan het idee dat verkoudheden (en andere luchtweginfecties) nou juist in de herfst en winter heersen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zorgt het uitdrogen van de slijmvliezen (door het meer binnen zitten met de verwarming aan) ook niet voor een verhoogde kwetsbaarheid, dus dat de virussen díe je tegenkomt, wat gemakkelijker een ingang vinden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord flipjeboot, de uitleg is simpel, maar waar. Plussen lukt nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@lies12: bij de temperatuur in huis drogen je slijmvliezen niet zo snel uit. Als het nodig is produceren ze gewoon wat meer slijm. Dat slijm is van veel betere kwaliteit dan het waterige slijm dat door kou gevormd wordt.
In extreme gevallen kan het wel gebeuren dat de slijmvliezen droog worden. In zo'n situatie zijn het vooral bacteriële infecties die een kans krijgen. De afweer tegen virussen blijft dan gewoon op peil. @crea: bedankt.