Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer heb je koortslip?

Ik loop al een tijdje rond in twijfel of ik koortslip heb, want ze zijn super droog en jeuken soms. Maar vreemd genoeg geen blaasjes volgens mij, en smeer al weken met koortslipcreme en vaseline..

Iemand advies?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een koortslip is een infectie van de huid, meestal op of rond de lippen. Het jeukt, brandt of doet pijn. Er ontstaan blaasjes, met vocht dat besmettelijk is. Het herpesvirus is de oorzaak en dat virus blijft altijd in je lichaam zitten. Het kan worden geactiveerd door zonlicht, koorts, stress of bij vrouwen door de menstruatie.

Jij hebt het alleen over droogte en jeuk. Conclusie: je hebt droge lippen, en hoeft die alleen met een vette crème in te smeren. Een of twee keer per dag zolang ze droog blijven aanvoelen.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Alex1995
8 jaar geleden
Maar heb toevallig koorts, en ze waren toen ik wakker werd nóg droger.. Snap je m'n twijfel? Heb een beetje symptomen van beide...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een koortslip heeft -grappig genoeg- niets met koorts te maken. het is een herpes-virus dat zich steeds weer manifesteert als je weerstand wat lager is. Door koorts echter kunnen je lippen wel erg uitdrogen. Vermoedelijk dus gewoon een gevalletje droge lippen.
Amadea
8 jaar geleden
@Alex1995: Alleen als jij al een keer een koortslip hebt gehad kan door koorts zo'n nieuwe infectie rond jouw lip ontstaan. Maar er moet dan echt een met vocht gevuld blaasje aan te pas zijn gekomen.
Alex1995
8 jaar geleden
Ik heb hiervoor nog nooit koortslip gehad, maar afgelopen maand ben ik al aan het vechten met mijn lippen.. Ze zijn alleen niet droog als ik ze ingesmeerd heb...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Droge lippen zijn te voorkomen en te behandelen, droge lippen hebben een totaal andere oorzaak dan een koortslip. Lees dit eens:
http://www.drogelippen.com/
Het antwoord van Amadea is juist.
ronron1212
8 jaar geleden
Kijk hier kun je zien hoe een koortslip er uit ziet
@Amandea +
Amadea
8 jaar geleden
Je moet wel oppassen Alex1995 dat je niet het zelf herstellende vermogen van jouw lippen om zeep helpt door onnodig en overvloedig te smeren met allerlei middeltjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.thuisarts.nl/koortslip/ik-heb-last-van-koortslip Hier een duidelijke uitleg wat een koortslip is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding