Komt in nederland de ziekte fatale familia onsomnia voor ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K
SimonV
7 jaar geleden
Ik heb dit niet kunnen vinden. Fatale familiaire insomnie is een uitermate zeldzame autosome dominant overerfbare hersenziekte. Het gen dat voor de ziekte verantwoordelijk is komt wereldwijd bij slechts 40 families voor. De mutatie is dominant. Indien slechts één ouder het gen draagt, is de kans 50 procent dat het kind ook het gen erft en de ziekte uiteindelijk ontwikkelt. De kans dat jij het hebt is dus uiterst klein.
Ritsuka
7 jaar geleden
ga naar de huisarts met je slaapproblemen, je loopt je alleen maar zorgen te maken door over vanalles info op te zoeken op internet
Erna55
7 jaar geleden
Je maakt je zorgen over je slapeloosheid. Je wilt er via GV achter komen of je deze ziekte zou kunnen hebben.
Er is je al 8 keer geadviseerd om naar de huisarts te gaan.
Daarom opnieuw: Maakt nu een afspraak bij je huisarts.

Antwoorden (1)

Deze hersenziekte komt over de hele wereld maar in ongeveer veertig families voor. Het zit in hun genen, ze krijgen het van de vorige generatie doorgegeven. Indien één van de ouders het gen draagt, is er een kans van 50% dat het kind ook dit gen erft en de ziekte ontwikkelt die zich meestal tussen het dertigste en zestigste levensjaar uit. Het gemiddelde ligt rond de vijftig jaar.

Het heeft symptomen die lijken op dementie, een eindstadium van alcoholisme en hersenontsteking. De thalamus - de hersenkern die de slaap regelt - is bij hen onherstelbaar beschadigd. De ziekte is één van de soorten erfelijke prionziekten. Creutzfeldt-Jakob is daar een ander voorbeeld van.

Volgens een rapport over de periode over de periode 1997-2011 waren er toen in Nederland vijf familieleden met FFI (de officiële afkorting van Familiaire Fatale Insomnia) en had één familielid er kans op het ook te krijgen.
De ziekte komt dus inderdaad voor in Nederland, maar je zou al weten of jij er kans op maakt omdat jouw (groot)ouders, ooms en/of tantes FFI hadden.
Amadea