Heb je met de ziekte van Crohn altijd een opnamestoornis?

Ik heb de ziekte van Crohn, dat is ontdekt in februari dit jaar.
Chronische diarree sinds begin 2014. Mijn vit. B12-waarden waren aan de lage kant. Nu heb ik door medicatie alweer een tijd lang goeie vaste ontlasting, voel me weer helemaal energiek, de MDL-arts noemt mijn bloedwaarden 'perfect' en er zijn eigenlijk geen klachten meer momenteel..

Nu is mijn B12 in een aantal maanden weer gestegen en dat leek mij een goed teken. Verder heb ik nergens tekorten aan, is ook getest.
Nu zijn er mensen die zeggen dat dat nooit kan bestaan dat je B12 vanzelf stijgt als je Crohn hebt, want als je Crohn hebt dan heb je dus permanent een opnameprobleem en zou dat alleen maar langzaam verder moeten dalen. Dus 'zal iets anders wel voor de stijging zorgen of een tekort maskeren'.

Mijn vraag is dus, is het niet mogelijk dat als je de juiste medicatie hebt, de ontstekingen zo goed verminderen dat je darmen in die periode weer alles beter kunnen opnemen dan voorheen zonder medicatie?
Ook omdat er geen klachten meer zijn. En de klachten die horen bij een B12-tekort komen bij mij al helemaal niet voor.
Toch krijg ik geregeld te horen dat iedereen met Crohn een opnameprobleem heeft en je dus aan de B12-injecties moet.

Wie weet hier antwoord op? Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
4.2K
Erna55
8 jaar geleden
..Nu zijn er mensen die zeggen dat dat nooit kan bestaan ...
Dus wat deze mensen ( geen medici) zeggen wil je weerspreken. Geloof wat je arts je gezegd heeft en laat die mensen maar kletsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie! Het zijn mensen die zelf blijkbaar die ervaring hebben, zij hebben een hele Facebookgroep gestart en hebben al heel wat mensen bij de groep gekregen. Ze praten dus op die mensen in dat de artsen nogal vaak fouten maken wat betreft B12, maar ikzelf vind het bijna naar het obsessieve neigen. Maar soms begin je dan te twijfelen ;)
Erna55
8 jaar geleden
Niks van aantrekken.
Degene die op de facebookgroep hun verhaal willen verkondigen, gaan ervan uit dat iedereen hetzelfde moet hebben.
Terwijl je kunt bedenken dat het ziekte-verloop van de een anders kan zijn dan van de ander.
Wanneer ze zo obsessief zijn, zullen mensen die andere ervaringen hebben zich daar niet laten horen.
Vertrouw op je arts. Voor jou betekent het dat je weet dat jouw lijf wel voldoende vit.B12 opneemt.
Geloof maar meer in je lijf, en de artsen.
tinus1969
8 jaar geleden
@amanda201; er is idd een risico dat je een B12 tekort krijgt als je darmproblemen hebt zoals Crohn, maar het hoeft niet. Het is dus ook verstandig om later nog eens te testen of je niet alsnog een B12 tekort krijgt -het is iets dat ook langzaam kan opbouwen.

Antwoorden (1)

Nee, met de ziekte van Crohn heb je niet altijd een vitamine B 12 tekort.
B12 wordt in het laatste deel van de dunnen darm opgenomen. Wanneer de ontsteking in dat deel van de darm verminderd is, dan kan B12 weer opgenomen worden.

De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het maag-darmkanaal. Meestal zijn de dunne en/of dikke darm ontstoken. Door de ontstekingen vermindert de opname van sommige voedingsstoffen in de dunne darm. Als gevolg daarvan kan er sprake zijn van gewichtsverlies en kunnen er tekorten aan bepaalde voedingsstoffen ontstaan. Per jaar wordt er in Nederland bij ongeveer 1000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd.

Vitamine B12 wordt in het laatste deel van de dunne darm opgenomen. Vitamine B12 wordt vooral opgenomen door het lichaam, als het gekoppeld is aan het stofje ‘intrinsic factor’. Intrinsic factor is een bestanddeel van het maagsap dat geproduceerd wordt door het maagslijmvlies. Als het maagslijmvlies blijvend ernstig beschadigd is of een deel van de maag is verwijderd, kan het maagslijmvlies (vrijwel) geen maagsap meer produceren. Er wordt dan dus ook geen intrinsic factor meer aangemaakt. Hierdoor kan op den duur een vitamine B12-tekort ontstaan omdat het lichaam geen vitamine B12 meer op kan nemen.