Waar kan een verhoogde leverfunctie op duiden?

Naar verhoogde leverfunctie had ik ook infectiewaarden in m'n bloed, allebei de afwijkingen waren niet schrikbarend dus pas over 8 dagen een afspraak bij de HA, maar ik ben toch nieuwsgierig!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
39.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 'leverfunctie' bestaat uit verschillende waardes en elke waarde kan weer op verschillende problemen duiden. Hoewel er van 'leverfunctie' gesproken wordt kunnen deze waardes ook verhoogd raken door problemen buiten de lever.
Daarnaast maakt het nog uit hoeveel verhoogd de waardes zijn. Hetzelfde geldt voor de 'infectiewaardes.' Niemand zal je dus een antwoord kunnen geven zonder te weten wat de precieze waarde van elke bepaling is. Zou je de waardes kunnen/ willen plaatsen?

Antwoorden (2)

Het kan te maken hebben met een verkeerde levensstijl
Het kan te maken hebben met ongezond eten, drinken en roken.
Het kan veroorzaakt worden door stress.
Het kan een galprobleem zijn.
Het kan een virus zijn.
Vaak is het een lever/ gal / maagprobleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eet twee x daags, blaadjes van de paardenbloem.
Drink veel water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blaadjes van een paardenbloem....... :') Ik denk dat ik daarvoor bedank ;) Wat voor galprobleem kan het zijn? Wat voor virus? Of wat voor lever, gal of maagprobleem?
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe gaat paardebloem helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/108664-de-geneeskracht-van-paardenbloem.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je geen gratis paardenbloem blaadjes eten, dan kan je het ook kopen onder de naam Taraxacum officinale, de tweede naam officinalis, betekent geneeskrachtig of artsenij plant. het is al honderden jaren bekend dat het een genezende werking heeft op de lever.
In de lever wordt de gal aangemaakt, dus niet in de galblaas. De galblaas is de opslag van de gal.
Daarom moet je het ook als een geheel zien, dus lever- gal -maag.
de klachten bestaan meestal uit, moe zijn, totaal geen fut hebben, hoofdpijn, nekklachten, misselijk, maagkrampen, maagzuur, duizelig, wagenziek gevoel, pijn aan de linker slaap, geen eetlust meer hebben, kan slecht tegen alcohol enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat virussen betreft, de bekendste zijn de hepatitis A - B virus. Hepatitis C- D is een virus.
Veranderde leverfuncties wijzen niet altijd op een leveraandoening. Het kan ook veroorzaakt worden door alcoholgebruik, medicijngebruik, ondervoeding, ernstig overgewicht en erg vet eten. In eerste instantie onderneemt een arts bij licht verhoogde waardes daarom vaak nog niets. De arts zal u adviezen geven over gezonde voeding, (over)gewicht, alcohol- en medicijngebruik. Mogelijk kunt u overstappen naar andere medicijnen, die minder schadelijk zijn voor de lever. In veel gevallen worden de leverfuncties vanzelf weer normaal als u zich houdt aan de adviezen van de arts. Het is verstandig om binnen enkele maanden opnieuw bloedonderzoek te doen. Afhankelijk van die uitslag kan de arts u doorverwijzen voor verder onderzoek. Als uw leverwaardes ernstig verhoogd zijn, of als u klachten heeft die wijzen op een leveraandoening, zal de arts u direct doorverwijzen.
Bij gezonde mensen vallen de waarden van de leverfuncties binnen normale grenzen. Deze normale grenzen worden de referentiewaarden genoemd. Abnormale leverfuncties kunnen een eerste aanwijzing zijn in de richting van een leverziekte. In het beginstadium van een leverziekte zijn er meestal nog geen lichamelijke klachten, terwijl de leverfuncties al wel veranderd zijn. Dit heeft te maken met de grote reservecapaciteit van de lever. Lichamelijke klachten treden hierdoor pas op wanneer de lever al behoorlijk beschadigd is.
fremar