Hoeveel mensen met epilepsie hebben ook een verstandelijke beperking?

Als ik het over epilepsie heb, valt het me vaak op dat mensen heel veel vooroordelen hebben. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen, die denken dat (bijna) iedereen met epilepsie een verstandelijke handicap/verstandelijke achterstand heeft. Maar dat is niet zo! Ik ken weliswaar heel veel mensen met epilepsie waarbij dat inderdaad wel zo is, maar er zijn er ook heel veel die gewoon een gemiddeld IQ hebben! Daarom wil ik dat kunnen weerleggen, en daarom is mijn vraag: hoeveel procent van de mensen met epilepsie heeft een verstandelijk beperking/verstandelijke achterstand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
een verstandelijk beperking is iets anders dan iq
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat weet ik, daarom spreek ik ook over een verstandelijke beperking OF een verstandelijke achterstand. Een verstandelijke beperking/mentale retardatie is bij een IQ lager dan 70, terwijl je in feite al een verstandelijke achterstand hebt bij een IQ lager dan 90 (een IQ van 90-110 is namelijk gemiddeld).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het puur een observatiebias: epilepsie en een verstandelijke beperking gaan vaak samen, omdat vaak een hersenbeschadiging (bijvoorbeeld door zuurstofgebrek bij de geboorte, of een ernstige hersenbloeding op soms al (hele) jonge leeftijd) óók epilepsie veroorzaakt. Dus de combinatie komt wel vaak voor, en veel mensen zullen daarom wel (van) iemand weten die beide problemen heeft. Andersom komt natuurlijk ook voor, maar gelukkig lang niet zo vaak: ernstige en veelvuldige insulten kunnen hersenschade veroorzaken. Gelukkig zijn de meeste vormen van epilepsie goed of redelijk behandelbaar. En het kan natuurlijk ook nog zijn dat epilepsie samen voorkomt met een verstandelijke handicap, maar dat er geen duidelijke relatie tussen bestaat. Hóe vaak het samen gaat weet ik niet, en er is ook al een antwoord gegeven, dus daar waag ik me verder niet aan.

Het beste antwoord

Ongeveer 25% van de mensen met epilepsie heeft een verstandelijke beperking. Omgekeerd heeft gemiddeld 20 tot 30% van de mensen met een verstandelijke beperking epilepsie. Bij mensen met een lichte beperking (IQ 50 tot 70) komt epilepsie het minst voor (5 tot 7%) en bij mensen met een zeer ernstige beperking (IQ lager dan 20) is de prevalentie van epilepsie het hoogst (meer dan 60%) .
Amadea