Hoeveel auto-immuun ziektes kun je krijgen?

Mijn zoon heeft diabetes, vitiligo en een traag werkende schildklier. Allen auto-immuunziektes. Hij is bang dat hij er nog meer krijgt. Ik vraag me af of dat mogelijk is? M.a.w : hoeveel zou je er maximaal kunnen krijgen? Of gaat het maar door?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is zo'n ziekte waar de "normale" medische wetenschap geen antwoord op heeft, ga eens kijken naar Biofotonen-therapie dat zou wel eens de genezing kunnen brengen. Succes http://www.coherentie-therapeuten.nl/

Antwoorden (1)

Sommige ziekten sluiten elkaar uit, maar in theorie zou hij meer auto-immuunziektes kunnen ontwikkelen. Er is geen bepaald maximum aantal ziektes dat je kan hebben.

Verder is de site in de bron mogelijk interessant voor jou en je zoon, vooral dit stuk lijkt erg op wat je beschrijft:

"Soms komt een te langzaam werkende schildklier niet alleen. mensen met hypothyreoidie hebben vaker gebrek aan vitamine B12, een onvoldoende bijnierschors, type 1 diabetes, vitiligo, en andere auto-immuun aandoeningen. Dit wordt het zgn ‘polyglandulaire auto-immuun syndroom’ genoemd. Daarom moet bij onverklaarde restklachten bij hypothyreoidie altijd de mogelijkheid van een dergelijke combinatie in overweging genomen worden. Voor een case report hierover, zie het recente artikel over type 1 diabetes van de afdeling van Luc van Gaal in Antwerpen, op http://www.njmonline.nl/getpdf.php?id=10000528, en een al wat ouder artikel van onze hand op http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3600897. Onderstaande tabel is uit het artikel van Van den Driessche."

(Hypothyreoidie is een tekort aan schildklierhormonen.)

Verder kan ik, als iemand met sarcoidose (ook een auto-immuun ziekte), alleen maar de tip geven om in het nu te leven en niet bang te zijn voor de toekomst. Veel ziekten zijn prima te behandelen en met veel ziekten valt prima te leven tegenwoordig.

In ieder geval, veel sterkte!