Hoe kan je iemand met een eetstoornis het beste helpen?

Mijn vriendin heeft een eetstoornis en ik wil haar heel graag steunen, het van haar afnemen kan ik niet maar hoe kan je zo persoon nou een beetje steunen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees hier eens mee. Hier zitten veel mensen met een eetstoornis. Je zou haar er ook eens over kunnen vertellen. Want het is moeilijk om iemand met een eetstoornis te steunen/helpen. Misschien kan jij er al wat informatie vandaan halen of daar je vraag stellen.
En misschien kan je vriendin hier ook steun vinden. http://www.voedingsforum.nl/forum.asp?FORUM_ID=23
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dank je wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iHave, waarom zet je dit in een 'reactie'?
Ik vind het een goed 'antwoord'!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natha 2011. Dank je.
Ik zal het even als antwoord geven.
Ik ken iemand die er daardoor zo goed als helemaal uitgeklommen is.

Het beste antwoord

Een eetstoornis is een ontzettend lastige aandoening. Wat je als vriendin kunt doen, is haar aanhoren, en haar duidelijk maken dat je niet oordeelt over haar gedrag, maar dat je je wel zorgen maakt. Dat zij zelf op dit moment waarschijnlijk niet geeft om haarzelf, maar dat jij dat wél doet.

Probeer een klein beetje te begrijpen van het dubbele van de aandoening, misschien helpt het om jezelf een beetje in te lezen. Over de controledwang, hoe een eetstoornis (zowel eetbuien als jezelf uithongeren) je gevoel verdooft en het je dus tijdelijk beter laat voelen, en dat de stoornis haar waarschijnlijk voor haar gevoel een laatste stukje grip geeft op een wereld de zij op dit moment niet op een andere manier aankan.

Het beste wat je voor haar kunt doen, is haar stimuleren om hulp te zoeken, als ze die nog niet heeft. Haar laten inzien dat ze serieus ziek is, en dat ze hulp nodig heeft. Dat ze de moed niet op moet geven: er zijn behandelaars die de hele dag niets anders doen dan patiënten met een eetstoornis behandelen: zij zal ook de juiste hulpverlener vinden. Het zal geen gemakkelijke weg zijn, maar er is hulp, en er is iemand die haar kan helpen.

Een eetstoornis is een serieuze ziekte, zowel psychisch als lichamelijk. Sommige patiënten zien wel in hoe irrationeel bijvoorbeeld hun zelfbeeld is, maar anderen niet of nauwelijks. Afhankelijk van waar jouw vriendin staat hierin, kun je haar proberen in te laten zien hoe zorgelijk haar gedrag is, door bijvoorbeeld eens te vragen wat zij tegen jou zou zeggen, als jij zou doen wat zij doet, of als jij de symptomen had die zij heeft.

Bedenk wel dat het uiteindelijk niet jouw verantwoordelijkheid is, dat jij niet haar hulpverlener kunt zijn. Je zegt zelf al terecht dat je haar hier niet vanaf kunt helpen. Het is echt tof dat jij haar zo goed mogelijk wilt steunen hierin, maar houd ook je eigen grenzen in de gaten en neem geen verantwoordelijkheid op je die niet de jouwe is. Zoek desnoods zelf hulp, bel een keer een hulplijn, of leg bijvoorbeeld dezelfde vraag die je hier stelt, eens voor aan je eigen huisarts. Dat klinkt misschien vreemd, maar die is er ook om jou te begeleiden wanneer jij stress ervaart of bezorgt bent, dus ook dit soort dingen mag je best eens uitspreken als het zwaar op je drukt. Ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig is, maar mocht je zelf behoefte hebben om eens te praten, schakel dan ook je eigen omgeving in, en zoek zelf de steun die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt allereerst een luisterend oor voor haar zijn en misschien ook voorzichtig informeren naar waarom zij die eetstoornis heeft. Vind ze zichzelf te dik, of zijn er misschien (erge) dingen gebeurd die ze op die manier verwerkt? Op die manier heb je er een beetje een gesprek over en kan zij haar verhaal aan je kwijt. Verder kun je haar adviseren om naar een psycholoog te gaan en/of het aan haar ouders te vertellen. Een eetstoornis is niet goed voor je gezondheid en zeker in de puberteit, waarin je lichaam ontwikkelt, kan het later leiden tot lichamelijke problemen. Ze zal er dus, waarschijnlijk met professionele hulp, vanaf moeten komen en jij kan haar misschien dat zetje geven om die hulp te aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees hier eens mee. Hier zitten veel mensen met een eetstoornis. Je zou haar er ook eens over kunnen vertellen. Want het is moeilijk om iemand met een eetstoornis te steunen/helpen. Misschien kan jij er al wat informatie vandaan halen of daar je vraag stellen.
En misschien kan je vriendin hier ook steun vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben geen therapeut/psycholoog/psychiater dus als ik het fout heb mag je het ook zeggen, maar heb veel mensen gezien in mijn omgeving met een eetstoornis.

het gaat meestal om controle. controle over zichzelf of over hun leven. het beste wat je kunt doen is er voor haar zijn ook al is het soms niet makkelijk of duwt ze je weg.
haar steunen in de stappen die ze maakt en haar vangen als ze valt. probeer niet dingen af te pakken of te dreigen, daar zal het niet beter van worden. ze willen het zelf bepalen. en dat betekent niet dat ze er zelf voor kiezen om een eetstoornis te hebben maar iets drijft hun daartoe. probeer dat/de oorzaak te begrijpen en ben er voor haar.

heel veel sterkte voor jou en voor je vriendin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriend of een vriendin help je het beste door in de eerste plaats bevriend te blijven. Maar hou daarbij je beperkingen in de gaten. Eetstoornissen als anorexia zijn ernstige ziekten waar zelfs professionele gezondheidszorgers moeite mee hebben om die goed te behandelen en te begeleiden.

Natuurlijk spelen er psychologische factoren mee maar oorzaak en gevolg gaan bij dergelijke ernstige aandoeningen door elkaar lopen. Naar mijn mening wordt de invloed van de ondervoeding zelf, het gebrek aan noodzakelijke voedingsstoffen (vitamines, mineralen, eiwitten o.a.), zowel door professionals als de naaste omgeving, hopeloos onderschat. Terwijl die meiden (meestal) zich in de eerste plaats uiterst belabberd voelen door juist die ondervoeding is de benadering vaak psychologisch. Alleen als het echt de spuigaten uitloopt rest een opname met infuus en/of sondevoeding, maar die is levensreddend en niet in de eerste plaats genezend.

Ik weid misschien wat uit maar ik wil er maar mee zeggen dat je vriendin er het beste mee af is haar als een normaal mens te zien, weliswaar met een ernstig probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eetstoornis is bijna nooit een op zichzelf staande 'zaak'

Het is vrijwel altijd het gevolg van een zeer ingrijpende gebeurtenis..of van een aantal zeer ingrijpende gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden.

Bijvoorbeeld bedoel ik 'zaken' als seksueel misbruik gedurende de kinderjaren van het slachtoffer..maar ook misbruik dat daarna plaatsgevonden heeft.

Ook andere, niet van seksuele aard zijnde, vroegere pijnlijke gebeurtenissen kunnen de oorzaak van de eetstoornis zijn.

Degene die aan een eetstoornis lijdt tracht, veelal onbewust, de controle over zijn/haar leven weer te krijgen.

En omdat niemand de betreffende eet gestoorde kan dwingen voedsel tot zich te nemen, voelen zij die eetproblemen hebben iets van herwonnen zelfvertrouwen c.q. gevoel voor eigenwaarde terugkomen.

Maar feitelijk wordt het herwonnen zelfvertrouwen weer ondermijnt door een almaar sterker wordend schuldgevoel en lijdt de patiënt enkel maar meer.

Wat zij nodig hebben is: Liefde, begrip en geduld..

En dat zijn ook precies de 'dingen' waarmee je je vriendin het beste kunt helpen.

Veroordeel haar niet..maar geef haar aan dat je er altijd voor haar bent en zult blijven.

Als je merkt dat ze praten wil..stel je daarvoor dan met heel je hart open..met, zoals ik al aangaf, veel liefde, begrip en geduld..

Wees gewoon een oprechte vriendin die er altijd voor haar is en van wie zij altijd op aan kan..aldus help je haar daadwerkelijk..

Groet,

Ton

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergat je te zeggen dat ik het heel mooi en lief van je vindt dat je je vriendin zo wilt helpen..daarom een dikke plus van mij..

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :) Ook voor de informatie!