Wat gebeurt er precies bij een delier?

Ik kan nergens vinden wat er lichamelijk precies gebeurt bij een delier.
Het enige dat ik kan vinden is dat de hersenen tijdelijk niet meer in staat zijn om prikkels te onderscheiden.
Kan iemand mij uitleggen wat er echter precies gebeurt in het lichaam/de hersenen bij een delier?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De pathofysiologie is niet eenvoudig. Hier is een filmpje dat het wellicht wat verduidelijkt: https://www.youtube.com/watch?v=H191Dg0kfEU

Antwoorden (1)

Een delirium ontregelt de hersenen, en daardoor lichaamsfuncties die door de hersenen aangestuurd worden. Hartslag, bloeddruk, ademhalen, hormonen, alles kan ontregelt worden.

Een delirium, ook wel delier genoemd, is een psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door gestoorde cognitieve en waarnemingsfuncties, een verlaagd bewustzijn en een gestoorde aandacht. Een delirium is het gevolg van cerebrale ontregeling. In de DSM-IV wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende typen delirium op basis van de oorzaak. Zo bestaat het delirium door alcoholintoxicatie en het delirium door alcoholonthouding.

Klinische kenmerken van een delirium:
Overactiviteit van het sympatische zenuwstelsel (met trillingen, versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk en overmatig zweten tot gevolg)
Beloop Begint acuut, meestal in de nacht
Symptoomvrije momenten zijn mogelijk
Kernsymptomen Gestoorde aandacht en concentratie, gepaard gaande met verhoogde of verminderde alertheid
Denkstoornis Onvermogen om logisch en helder na te denken
Verward, vertraagd of juist versneld denken
Achterdocht en paranoïde wanen
Verlies van oordeelsvermogen
Waarnemingsstoornis Visuele dispercepties, illusies en hallucinaties
Komen vooral 's nachts voor en bij mensen met een verminderd zicht of gehoor
Geheugenstoornis Met name het korte termijn geheugen is aangedaan
Desoriëntatie Eerst is er desoriëntatie in tijd, gevolgd door desoriëntatie in plaats en persoon (men herkent vertrouwde personen niet goed meer)
Verstoord slaap-waakpatroon 's Nachts slapeloosheid en nachtmerries
Overdag sufheid
Psychomotoriek Onrust, plukkerigheid en ongericht agressief gedrag
Ook apathie en teruggetrokken gedrag kan voorkomen
Stemming Emotioneel labiel
Gevoelens van angst en radeloosheid

Toegevoegd na 3 uur:
Bij de reacties nog iets meer uitleg over zenuwstelsel gevoegd.
I.v.m. Maximale lengte van een antwoord.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar dit verklaart voor mij nog niet wat er exact gebeurt.....
Erna55
9 jaar geleden
Overactiviteit van het sympatische zenuwstelsel (met trillingen, versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk en overmatig zweten tot gevolg)
Hoe exact wil je het hebben. Ik zoek naar je niveau, middelbare school of biochemisch of neurologisch onderlegd ?
Hoeveel weet je van hersenstructuren ?
Erna55
9 jaar geleden
Brengt dit je al iets verder ? De sympathicus (het gaspedaal van je lichaam) is de tak die ons in staat stelt te overleven in levensbedreigende situaties, te vechten, te vluchten en te presteren. De stof die hier bij hoort, is adrenaline en het sleutelwoord is: ACTIE In deze fase stijgt je hartslag, bloeddruk en ademsnelheid. In deze stand verbruikt je lichaam energie.

De parasympathicus (het rem pedaal en de "acculader" van je lichaam) is de tegenspeler van de sympathicus, en is verantwoordelijk voor herstel, reparatie, opbouw en rust. Als de parasympathicus actief is, daalt je hartslag, daalt je bloeddruk, krijgen je spieren en organen voldoende bloed en zuurstof. Dit deel van het zenuwstelsel zorgt voor regeneratie, lichamelijke ontspanning, reparatieprocessen. Het sleutelwoord voor de parasympaticus is: HERSTEL

Balans
Als we gezond zijn is er balans tussen de sympathische en de parasympatische activiteiten. Inspanning en stress worden afgewisseld met ontspanning en rust.
Je kunt het autonome zenuwstelsel voorstellen als een balans of een wip: wanneer het ene gedeelte actiever wordt, wordt het andere gedeelte minder actief. Deze balans zorgt ervoor dat wij ons voortdurend kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving. Ons "gaspedaal" en ons "rempedaal" moeten goed op elkaar afgestemd zijn en beide moeten even sterk zijn om elkaar in evenwicht te houden.
Om de balans te bewaren is het nodig om de sympathicus alleen dan te laten werken als het nodig is, in levensbedreigende situaties of in situaties waar extra lichamelijke of mentale inspanning wordt gevergd. En om de sympathicus vervolgens zo snel mogelijk weer uit te schakelen en de parasympaticus te laten domineren, zodat je lichaam kan herstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een delier is niet hetzelfde als een delirium. een delier heeft ook niets met alcohol te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zijn de oorzaken? Een delier kan vele oorzaken hebben, maar het komt altijd door een lichamelijke ziekte of aandoening. Voorbeelden hiervan zijn: een grote operatie;hart- en longziekten;ontstekingen;stoornissen in de stofwisseling;een hersenschudding of -kneuzing;medicijngebruik (bijvoorbeeld tegen pijn). Stress, angst of te weinig slaap dragen ook bij aan het ontstaan van een delier. Daar komt bij dat ouderen meer kans hebben op het krijgen van een delier. Kortom : een delier krijg je door een lichamelijke aandoening. Bron : www.amc.nl en mijn eigen studie.
Erna55
9 jaar geleden
@Pepecruz Een delier (Latijn: delirium) is een psycho-organische stoornis. De oorzaak is lichamelijk (het disfunctioneren van de hersenen), maar de verschijnselen zijn ... Dit disfunctioneren van de hersenen kan vele oorzaken hebben , waaronder alcohol of gebrek aan alcohol.
Ook bij ouderdom komt delier voor.