Hoe word je verkouden?

Is dit doordat je je niet warm genoeg kleed, op de tocht staat of toch echt gewoon een kwestie van besmetting/bacteriën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
7.5K

Antwoorden (3)

De virussen hangen in de lucht en als je op een gegeven moment wat minder weerstand hebt (bv kou hebt geleden, op de tocht hebt gestaan) dan word je verkouden. Er zijn ook mensen die het virus inademen en niet ziek worden, hun weerstand is op dat moment goed. Dus je kunt het alleen krijgen als je weerstand wat zwakker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt een kwestie van besmetting, daarom is het in de winter zo besmettelijk. We blijven meer binnen en dan is een virusje zo overgestapt van de een naar de ander.
Een keer in de kou staan heeft daar niets mee te maken.
12 jaar geleden
Het is een kwestie van besmetting.
Als mensen dicht op elkaar zitten in (bijv. slecht geventileerde) ruimtes zoals het openbaar vervoer en scholen dan kan het niet anders dat je weleens uitgeademde lucht inademt van de mensen die in je omgeving zijn. Deze lucht bevat vocht druppels die o.a. verkoudheids virussen kunnen verspreiden.

Het kan echter ook via handen worden overgedragen. Als iemand verkouden is en bijvoorbeeld aan zijn neus zit of zijn hand voor de neus/mond houdt tijdens het niezen of hoesten en iemand anders daarna een hand geeft, dan zit het virus inmiddels ook op de hand van de andere persoon. Dan gaat het over op de deurkruk of de stang van de winkelwagen, die anderen weer vastnemen. En zo kan het al heel snel verspreiden zonder dat je er erg in hebt.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat je verkouden wordt door op de tocht te staan. Het is wel zo dat je weerstand tijdens het afkoelen kan afnemen waardoor je ontvankelijker bent voor een verkoudheidsvirus. Als je dan toevallig in de buurt bent geweest van iemand die verkouden was en je wordt na een paar dagen ziek, dan koppelen mensen het vaak aan die dag dat ze op de tocht hebben gestaan of met een bezweet lijf buiten hebben gelopen in de wind. Dit is dus niet waar. Je wordt niet verkouden van alleen op de tocht staan.