De meeste Nederlanders (97%) zijn gevaccineerd tegen kinkhoest via het DKTP-vaccin, waarin de K staat voor Kinkhoest. De laatste jaren is gebleken dat dit vaccin onvoldoende bescherming meer biedt tegen de Bordetella pertussis bacterie. Inmiddels is het vaccin aangepast, maar de bescherming is nog steeds niet volledig. Daardoor komt kinkhoest bij volwassenen weer wat vaker voor (zie figuur paarse lijntje). Het gaat overigens om kleine aantallen. Minder dan 50 per 100.000 volwassen Nederlanders krijgen per jaar kinkhoest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat komt zeker voor bij volwassenen.
(Zie bron)

Sterker nog... helaas moest ik van de week naar de dokter voor kinkhoest (wat later Bronchitis bleek te zijn)