Mijn vriendin heeft Pfeiffer, maar geen keelontsteking. Is ze nu nog zwaar besmettelijk?

Je bent altijd wel besmettelijk, maar tijdens de keelontsteking zou het het ergst zijn...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.9K

Antwoorden (4)

Als je keelontsteking hebt dan ben je niet op de top van besmettelijkheid, je hebt dan symptomen van de ziekte van Pfeifer. In ieder geval is zeker dat je het meest besmettelijk bent in de incubatietijd. Dat is de tijd dat je al wel besmet bent met het virus, maar er nog geen last van hebt. De incubatietijd is 4 tot 6 weken. Daarna neemt de 'besmettelijkheid' af, maar het virus blijft nog wel in de keel 'zitten'. Dan kan je nog een aantal jaar anderen besmetten (of zelfs je hele leven, maar dat is dus niet helemaal duidelijk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het spijt me. Maar dat geeft niet echt antwoordt op mijn vraag, want dat stukje heb ik zelf ook gelezen.
Ze heeft GEEN keelonsteking...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft geen keelontsteking te hebben om het virus in je keel te hebben zitten. Keelontsteking is een van de symptomen, de manieren waarop de ziekte zich uit, waarop je onder andere op het idee kunt komen dat het wel eens pfeiffer zou kunnen zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer is het dan het minst besmettelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt minder besmettelijk na de incubatietijd, maar wanneer het het minste is is niet te zeggen, het blijft besmettelijk totdat het over is, er zijn mensen die er nooit vanaf komen. Er zijn veel mensen die hier geen klachten van ondervinden, ook kun je maar 1 keer in je leven besmet raken. Het is een vervelende ziekte, maar geen ernstige.
Eerlijk gezegd is het me niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt met "wel Pfeiffer, maar geen keelontsteking." De ziekte van Pfeiffer is een infectie van de oropharynx door het epstein-Barr virus (EBV). Anders gezegd: de ziekte van Pfeiffer is een keelontsteking. Dus ofwel ze heeft inderdaad de ziekte van Pfeiffer en heeft dus een keelontsteking, ofwel ze heeft geen keelontsteking en heeft dus niet de ziekte van Pfeiffer (meer).
Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn: ofwel ze heeft de ziekte van Pfeiffer doorgemaakt (dan heeft ze dus een keelontsteking gehad) en is er nu van genezen, ofwel ze heeft een asymptomatische keelontsteking (wel de ontsteking, maar er geen klachten van; dat komt veel voor bij Pfeiffer) en jullie zijn er op de een of andere manier achter gekomen dat ze nu een actieve infectie heeft.

Maar goed:
Probleem bij de ziekte van Pfeiffer is dat het EBV, net als alle andere herpes virussen, altijd in je lichaam aanwezig blijft. Na genezing kan het nooit meer een actieve ontsteking veroorzaken, maar zo af en toe blijven er periodes bestaan dat het virus uitgescheden wordt en je dus besmettelijk bent.
De incubatieperiode van Pfeiffer is 4 dagen tot 8 weken, afhankelijk van je leeftijd. In de incubatieperiode ben je níét besmettelijk. Tijdens het actieve ziekteproces (ook als die asymptomatisch verloopt) ben je op je allerbesmettelijkst. Na genezing blijft de besmettelijkheid bestaan en neemt dan gedurende ongeveer 18 maanden langzaam af. Daarna ben je in principe niet meer besmettelijk, maar zoals eerder gezegd blijven er periodes bestaan dat je wel weer even besmettelijk bent.

Dus:
als ze de ziekte heeft doorgemaakt, maar inmiddels weer genezen is, dan hangt haar besmettelijkheid af van hoelang geleden ze ziek was.
Als ze een asymptomatische Pfeiffer heeft (nu dus een actief ziekte proces) dan is ze op haar besmettelijkst, maar dan duurt het nog wel even voordat dat voorbij is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze heeft keelpijn, maar dat komt omdat haar lymfeklieren ontzettend zijn opgezwollen. Maar haar dokter zei dat haar keel er rustig uit ziet, en verder geen ontsteking heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan heeft ze dus een lymfadenopathie als uiting van haar (asymptomatische) keelontsteking. Ze is nu op haar besmettelijkst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat pfeiffer een virus in het speeksel was, vergis ik me?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea: ja en nee. Het virus besmet met name het slijmvlies in de mond- en keelholte. Aanvankelijk zijn het vooral de cellen van het slijmvlies zelf die geïnfecteerd raken, maar later worden specifieke witte bloedcellen (B-lymfocyten), die zich altijd in het slijmvlies van de mond- en keelholte bevinden, geïnfecteerd. Na de genezing houden de virussen zich schuil in deze B-lymfocyten. De epitheelcellen en de lymfocyten kunnen makkelijk in het speeksel terecht komen. Het zal overigens vast ook wel voorkomen dat de virusdeeltjes vrij in het speeksel voorkomen. De virussen overleven overigens maar zeer kort in de lucht. Anders dan vaak gedacht wordt is Pfeiffer via aerosolen (dus via bijvoorbeeld hoesten) niet of nauwelijks besmettelijk.
Als je keelonstekening hebt dan kun je dat zeker als overdraagbaar maken want het is een virusziekte en het maak niet uit of je nou een man of een vrouw bent, maar de dat je pfeiffer hebt is de kans op besmetting is klein, je draagt het niet gemakkelijk over op je medebewoners ,en omdat het soms na besmetting wel een paar maanden duurt voordat je ziek wordt, is het moeilijk te achterhalen wie de besmettingsbron is geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ziekte van Pfeiffer staat ook wel bekend als de kissing disease, omdat het vooral onder jongeren door zoenen zou worden overgedragen. Dit is mogelijk, maar er zijn hoogst waarschijnlijk ook andere besmettingsmogelijkheden. Het virus dat de ziekte veroorzaakt is niet erg besmettelijk. Hetzelfde glas gebruiken of zoenen met iemand die Pfeiffer heeft is dus niet gevaarlijk. Voor meer goede informatie zie de bron van de Nederlandse huisartsenvereniging.