Hoe krijg je malaria, door bloed van de mug of speeksel?

Krijg je nu malaria doordat de mug speeksel eerst injecteert vóór ze bloed zuigt (ziekte zit in het speeksel), of gaat het om een restje bloed in de mug die door injecteren in bloed komt van het "slachtoffer" (ziekte zit in bloed)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Via het speeksel van de vrouwelijke Anopheles-mug. Maar er zijn ook andere besmettingswijzen mogelijk. Soms wordt malaria op een van de volgende manieren overgebracht:
- Door een onbedoelde transfusie van geïnfecteerd bloed.
- Door het delen van besmette naalden (zoals bij drugsgebruikers).
- Door wonden van injectienaalden.
- Via een orgaantransplantatie.
- In zeldzame gevallen wordt malaria van een moeder op haar ongeboren kind overgebracht.

Malaria (moeraskoorts) wordt veroorzaakt door de parasiet Plasmodium. Deze parasiet kan van een malariapatiënt op iemand anders worden overgedragen via de beet van een bepaalde mug. Onvolwassen vormen van de parasiet P. falciparum worden opgepikt door de vrouwelijke mug Anopheles. Dat gebeurt wanneer zij het bloed drinkt van iemand die geïnfecteerd is. In de mug ondergaan de onvolwassen parasieten een deel van hun ontwikkeling. Vijftien tot twintig dagen later verschijnen ze in het speeksel van de mug. Als de mug in dit stadium bloed van andere mensen opzuigt, komen er ook parasieten in diens lichamen.

In het menselijk lichaam worden de parasieten opgenomen door de levercellen. Daar ontwikkelen ze zich verder en planten ze zich voort. Daarna barsten de levercellen open en dringen deze parasieten de rode bloedcellen binnen, waar een nieuwe voortplantingscyclus begint. Vervolgens barsten de rode bloedcellen open en geven ze parasieten af die andere cellen infecteren.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yes! Mijn dank is zeer groot

Andere antwoorden (1)

De ziekte wordt overgedragen via het speeksel.