Hoeveel procent van de mensen met een traagwerkende schildklier krijgt alopecia areata?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Is daar een connectie tussen dan? Alopecia areata is vaak meer stress-gerelateerd dacht ik

Antwoorden (1)

Men vermoedt dat alopecia areata een auto-immuunziekte is. Daarbij keert het immuunsysteem zich niet tegen infecties van buitenaf, maar tegen het eigen lichaam. Bron: http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/alopeciaareata.htm.

Mensen die alopecia areata krijgen hebben vaak al andere stoornissen in het afweersysteem. Dit kan bv. een traagwerkende schildklier zijn. Maar een traagwerkende schildklier is slecht in bepaalde gevallen een auto-immuunziekte. Je kan dit ook krijgen als je geen last hebt van afweerstoornissen.

Een traagwerkende schildklier kan haaruitval met zich meebrengen, maar daarom heeft de patiënt nog geen alopecia areata. De haaruitval bij een traagwerkende schildklier veroorzaakt geen afgelijnde kale plekken zoals bij alopecia areata.

Het lijkt me dus heel moeilijk om hier over procenten te gaan spreken. Je moet dan al eerst weten bij hoeveel procent van de mensen met een traagwerkende schildklier het om een auto-immuunziekte gaat.