Hoe kan het dat mensen met een hoog BMI een verhoogde kans op diabetes hebben?

Wat is de reden dat het verhoogde vetgehalte zorgt voor een verhoogde kans op diabetes? Hoe hangt dit samen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Het gaat dus om het overgewicht: Wanneer iemand overgewicht heeft, krijgt het lichaam vaak moeite om de bloedsuiker in balans te houden. Op den duur kan dat leiden tot diabetes type 2. Dat heeft veel te maken met hoe het hormoon insuline zijn werk kan doen: bij overgewicht reageert het lichaam minder goed op insuline. Suikers blijven dan te veel in het bloed zitten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Antwoord voor de reactiegever: Als gevolg van het overgewicht (voornamelijk het vet in de buik) stijgt de hoeveelheid vetten in het bloed. Deze vetten hebben een aantal kwalijke effecten met als gevolg dat de spieren ongevoelig worden voor het hormoon insuline. Insuline verlaagt de suikerspiegel in het bloed (bloedglucose). Suiker (glucose) heeft het lichaam (spieren) onder andere nodig als energiebron. Deze ongevoeligheid voor insuline wordt ook wel insulineresistentie genoemd en wordt gecompenseerd door het lichaam door meer insuline in de alvleesklier (pancreas) te maken en af te geven aan het bloed. Als iemand dus insulineresistent is en suikerrijk voedsel nuttigt dan stijgt het bloedglucose en is er meer insuline nodig om dit vervolgens te verlagen.

http://www.dokteronline.com/xenical/risico-van-overgewicht/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie de toevoeging, soms is het lastig om te weten of de vraagsteller een gewoon antwoord wil of een hele diepe...